3.1

Mulan

Mulan är en ung och modig kvinna som inte riktigt passar in i det traditionsbundna kinesiska samhället. När hennes åldrande far blir inkallad att försvara kejsardömet mot de invaderande hunnerna fattar hon ett beslut. Hon klär ut sig till man och tar sin fars plats i kejsarens armé. Baserad på en gammal kinesisk folksaga.

Originaltitel Mulan
Regissör Tony Bancroft, Barry Cook
Manus Rita Hsiao, Chris Sanders, Philip LaZebnik, Raymond Singer, Eugenia Bostwick-Singer
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Musikal, Äventyr, 90-tal
Skådespelare Ming-Na (röst), Eddie Murphy (röst), Miguel Ferrer (röst), Harvey Fierstein (röst), Gedde Watanabe (röst), Jerry Tondo (röst), James Hong (röst), Oh Soon-Tek (röst), June Foray (röst), Pat Morita (röst), George Takei (röst), B D Wong (röst)

Skapad 2019-12-17 av Tindra
Det här har blivit en stor favorit för mig, jag tycker att det är en underbar film och helt klart den bästa av Disney. Jag tänkte därför ta och berätta lite om den för er. Filmen utspelar s...   Läs mer »

dafreakish
2018-02-04
En mer seriös Disney-film, även om den har komiska inslag, med ett feministiskt budskap (om än lite gammalt) gör att Mulan sticker ut bland Disney-klassikerna på ett positivt sätt. Vackert animerat och med ett bra djup gör att Mulan landar på en stabil fyra.
2017-12-10
Nej, jag är nog ingen Disney-fanatiker när allt kommer omkring...
idaho1981
2017-12-10
Bra Disneyfilm med intressant huvudkaraktär. Dock känns handlingen lite tunn och huvudkaraktären utvecklas egentligen inte speciellt mycket. Stark trea.

2017-09-07
Det här känns mest som en film som Feministiskt Initiativ skulle kunna använda för att indoktrinera ungarna.
amam
2017-06-18
Inte mycket till handling eller karaktärsutveckling. "I'll make a man out of you" var ganska bra och annorlunda med en Disneyprinsessa som dödar folk men annars är det mest bara meh.
ulpe01
2017-05-05
Borde väl ha sett Mulan för länge sen, men ibland blir det inte som man tänkt sig. Men filmen håller fortfarande och jag kommer säkert se den igen någon gång.
RadioSaga
2017-04-09
Denna film är fantastisk och jag hoppas innerligt att denna är näst att bli en remake av, live action! För Mulan - det är en historia som är så gripande, spännande och rent av kraftfull!

2017-04-06
Dragen er best.
2016-10-11
Har inte sett den sen jag var liten och då tyckte jag inte den var totalt värdelös men den föll verkligen inte i smaken. Vet dock inte vad jag skulle tycka om den idag.
Björkman
2016-01-08
Stabil Disneyfilm. Kul då och då, okej musik, karaktärer lätta att sympatisera med och grundstory med tydlig röd tråd. Minus för röstskådespelaren till Mushu som spelar över lite samt att det inte är någon jättestark slutstrid.