2.5

Mulan

När Kinas kejsare skickar ut en order att en man från varje familj måste tjänstgöra i den kejserliga armén för att bekämpa ett anfall som hotar Kina, tar Hua Mulan, den äldsta dottern till en stor krigare, sin åldrande fars plats. Utklädd till man under namnet Hua Jun blir hon prövad till det yttersta. Det är en episk resa som kommer förvandla Mulan till en av de största kinesiska krigarna någonsin och ge henne en hel nations respekt… och en fars stolthet.

Originaltitel Mulan
Regissör Niki Caro
Manus Lauren Hynek, Rick Jaffa, Elizabeth Martin, Amanda Silver
Genre Drama, Familjefilm, Action, Äventyr, 2020-talet
Skådespelare Liu Yifei, Donnie Yen, Gong Li, Jet Li, Jason Scott Lee, Yoson An, Tzi Ma, Rosalind Chao, Cheng Pei-pei, Xana Tang, Ron Yuan, Yu Jun, Chen Tang, Doua Moua, Jimmy Wong, Nelson Lee, Lee Hoon, Crystal Rao, Elena Askin, Vincent Feng, Roger Yuan, Arka Das, Jen Sung

TimBuckley
2021-04-05
Bra filmstund som tyvärr aldrig briljerar någonstans. Den hade kunnat vara väldigt sagolik såsom sin animerade föregångare, blodig såsom de flesta fältslagsfilmer eller konstnärlig såsom Crouching tiger hidden dragon m.fl. Istället blir filmen en lightversion av alla tre och blomstrar aldrig ut helt någonstans. Fortfarande underhållande och ganska bra dock.
Visse93
2021-02-07
En bra version om historien Mulan med fylld av action och äventyr!
Spook
2020-12-29
hade gett den en 2.a om det inte hade varit för att jag gillar storyn och budskapet. skådespelarna är inte speciellt bra. varför inte en kinesisk cast?
ToddDowney
2020-12-19
Såg 5 minuter och störde mig som bara den. Stängde av och spenderade resten av av de 2 timmarna och kollade på färg torka och vart mycket mer underhållen. HÅLL ER BORTA!
Zebulonm
2020-12-19
Gillar den. Men den kinesiska är bättre. Även Disneys tecknade är bättre.
Cumlin
2020-12-17
Starkare än många andra live-actions från Disney ändå. Positiv överraskning.
myslas
2020-12-13
Helt ok men precis som nästan alla dessa nyversioner av Disneys animerade klassiker så tillför den inte särskilt mycket.
atroxa
2020-10-04
Den var helt enkelt inte bra.
2020-09-30
Faktiskt riktigt bra, massor med snygga scener och en subtil humor som gör mig glad. Snygg musik och jag tycker den lyckas göra någonting nytt samtidigt som den förvaltar det som Mulan handlar om. Så som en remake ska vara. Den missar dock i några små detaljer och det finns mycket som hade kunnat göras ännu bättre. Men riktigt bra, en stark trea.
cedmoy
2020-09-19
På ett objektivt plan så är den tämligen värdelös, 1 eller möjligen 2 är rimligt betyg. Är man på rätt humör dock så tycker jag den ändå har en hel del charm som lätt puttar upp den över 3 strecket.