2.8

Mulholland Falls

Hårdkokt gangsterdrama som utspelar sig i Los Angeles 1954. Max Hoover är chef för polisens fruktade elitstyrka. Hans älskarinna mördas, och hans karriär och äktenskap hotas.

Originaltitel Mulholland Falls
Regissör Lee Tamahori
Manus Peter Dexter
Genre Kriminalare, Drama, Thriller, 90-tal
Skådespelare Melanie Griffith, Nick Nolte, Daniel Baldwin, Chazz Palminteri, Michael Madsen, Chris Penn, Treat Williams, Jennifer Connelly, Andrew McCarthy, John Malkovich, Ed Lauter, Kyle Chandler

Andreas_
2017-08-02
Bra L.A Noire thriller med många bra 90 tals skådisar, idag är det väl endast Nolte, Connelly och Malkovich och möjligtvis Chandler som fortfarande jobbar med kvalitetsfilmer och gör bra roller...resten är antingen döda, försvunnit helt eller bara öser ur sig C-filmer...men när denna kom så var alla namnen heta och det är bra insatser från samtliga, framförallt av Nolte som gör en av sina absolut bästa roller här. Tyvärr tycker jag att manuset eller storyn känns lite tunn...det är ganska mycket plot holes dessutom, så jag förstår absolut kritiken denna film har fått, det är en mycket sämre film än liknande LA Confidential men samtidigt bättre än nya halvdana Gangster Squad. Det är oerhört snygga 50 tals miljöer och det känns verkligen som att man är med i 50 talets LA och storyn börjar bra, men tyvärr tycker jag att skådisarna får för lite att jobba med, ingen förutom Nolte och Palminteri lyfts fram utan är som bara små biroller i bakgrunden, vilket är lite trist men sen storyn ju längre filmen pågår så känns hela fallet mer och mer krystat och inte spännande längre, utan mest bara fånigt, där hade manusförfattaren kunnat skriva ett bättre och mer spännande gediget manuset men det får vi alltså inte, vilket drar ner betyget avsevärt, för ju mer som nystas upp så ställer det mer frågor som hur och varför och det är inte bra. Men Nolte och den fantastiskt uppbyggda 50 tals känslan räddar filmen och storyn fungerar, så betyget blir ändå en stark 3:a jag tror dock tyvärr inte att Lee Tamahori var rätt regissör till en sådan här typ av film eller så kanske det var studion som påverkade för mycket men mer än en stark 3:a blir det inte i betyg.
2015-11-18
Med lite mer genomarbetet manus och lite mer fingertoppskänsla i regin hade detta kunnat bli riktigt bra. Nu blir det lite mittemellan. Men den är rätt bra med flera riktigt bra rollgestaltningar!
thebully
2015-07-16
L.A. Noire
Bomkia
2015-07-07
Stundtals väldigt vettig neo-noir med stenhård Nolte. Griffith förstörde dock varenda scen hon var med i. 3+
2015-01-31
Fin sammansättning av skådespelare och sköna karaktärer i en våldsam historia med massor av atmosfär och lyckad tidskänsla. Trots alla sina fina egenskaper så brister den tyvärr på sin viktigaste punkt, manuset. Det hackar här och där och det saknas ett lyckat flyt i berättandet. Gillar man genren så är detta dock värt en titt.
Cineasten
2013-10-29
Snyggt, välspelat och våldsamt i sann noir-anda. Nick Nolte är självskriven som ledare för "The Hat Squad" och Chazz Palminteris snacksalige "djuping" är bra som kontrast till den fåordige hårdingen. Jennifer Connelly är förtjusande, rentav bedårande vacker och förförisk i de få sekvenser hon är med. Maken till tjusigt fruntimmer. Många jämför den med LA confidential och ser den som en avsevärt mycket sämre kopia. Jag håller inte med. Det är två sevärda filmer med tidstrogna miljöer som gjorda för hårdkokta historier. Jag tycker filmen har fått oförtjänt mycket dålig eller medioker kritik. Enligt min åsikt finns det egentligen ingenting särskilt att anmärka på men jag antar att smaken är som baken. Definitivt sevärd och den håller för att ses om flera gånger just pga de snygga miljöerna, stämningen och de duktiga skådisarna. Det är ju stämningen man vill åt. Kul f.ö. att se Treat Williams i rollen som mycket hårdför och strikt fyrkantig militär. Det blir en skarp kontrast till en av hans bästa roller som hippie i klassikern Hair, där han av ren och skär otur skickas iväg till det fruktansvärda Vietnamkriget. Bra rulle. Gillar man LA Confidential bör man absolut se den här filmen. Hästlängder bättre än Gangster Squad som mest var en besvikelse med sin otroligt tunna story.
dudson
2013-02-03
Rå jänkar crime med en härlig bildskön atmosfär och coola karaktärer..
2012-06-17
Hårda grabbar i tuff rulle med skön noirkänsla. Det mesta klaffar och tidsbilden är riktigt snygg. För ett högre betyg hade storyn behövts slipas till ordentligt. Det känns omöjligt att inte jämföra den med L.A Confidential.
Adoniram
2012-04-14
En blaskigare variant av De omutbara, men skön tidskänsla och bra skådisar. Inte alls oäven det hackiga tempot till trots.
Spunks
2011-08-21
Förutsägbar handling med riktigt dåliga motiv. Men det var bra våld :)