2.3

Mumien - Återkomsten

Mumien - återkomsten utspelas 1935 och tio år har passerat sedan vi senast träffade Rick och Evelyn. Nu är de gifta och bor i London. De har också en son, nioårige Alex, spelad av nykomlingen Freddie Boath. Imhotep, som blev mumifierad och instängd levande i en trång gravkammare i Hamunaptra, de dödas stad, är också tillbaka. Hans mumie finns nu på British Museum. Imhotep svor att den som öppnade hans grav skulle belönas - med en plågsam död. Både Rick och Evelyn finns med på hans dödslista, men också deras son Alex.

Originaltitel The Mummy Returns
Regissör Stephen Sommers
Manus Stephen Sommers
Genre Action, Äventyr, Skräck, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Brendan Fraser, Rachel Weisz, John Hannah, Arnold Vosloo, Oded Fehr, Freddie Boath, Patricia Velasquez, Shaun Parkes, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Alun Armstrong, Dwayne Johnson, Aharon Ipalé, Bruce Byron, Joe Dixon, Tom Fisher
Filmnummer 1982

Skapad 2019-12-04 av othis
Äventyrsfilmen försvann inte med Tarzan och genrens succé med ”Indiana Jones” och efterföljare var ingen tillfällighet. ”Mumien återvänder” lär ha varit alla tiders kassasuccé under sin f...   Läs mer »

Skapad 2019-12-04 av Rollywood
I uppföljaren till mumien så får vi åter se hur äventyraren Rick O'Connell (Brendan Fraser) tvingas kämpa mot den onde, mumifierade och återuppväckte prästen Imhotep (Arnold Vosloo). Men denn...   Läs mer »

idaho1981
2022-02-19
Frasers och Weiszs kemi är det allra bästa med filmen och att karaktärerna utvecklats en del från första filmen. Och Hannah är alltid underhållande, dock lyfter den helt och hållet till samma nivå som första. Svag trea eller stark tvåa.
idaho1981
2022-02-19
Visse93
2020-07-18
Den här mycket bra och spännande men inte lika bra som första filmen. En starkt trea!
martineden
2019-12-21
Inte så usel som man kan tro, men ett klart steg nedåt kvalitetsmässigt från den första filmen. Filmen i sig är ganska välgjord, även om vissa effekter är daterade, och problemet för mig är manusmässiga. Jag tycker att det blir väl långsökt med att reinkarnationer i filmen och dessa kopplingar till den klassiska egyptiska epoken. Jag förstår heller inte varför "The Scorpion King" måste vara en skorpion? Denna typ av nomenklatur är ju oftast av symbolisk karaktär och hans faktiska skepnad kändes löjeväckande! Helt okej, men inte bra. 2.
2018-02-09
Riktig dålig! Bara den första filmen som är bra!!
dudson
2017-10-01
Riktigt bra uppföljare! Inte lika bra som den första dock som hade mera charm. Och denna är mörkare & mera allvarlig. Rejält gryma effekter åxå. Fast inte mot slutet. Se The Rock i ful animation som bizzar skorpion monster var ingen höjdare lol)
widez
2017-05-25
Den har sina stunder men det räcker inte.
Tatty
2016-10-23
Ganska bra som första filmen. Lagom rolig också och även spännande.
2016-10-15
Dålig, men inte jättedålig. Ettan är bättre.
blaholtzen
2015-05-02