3.1

Milo - Månvaktaren

Faunen Mune blir utan förvarning Månens väktare. Ingen tror att han kommer klara uppdraget, allra minst han själv. Men när solen blir stulen tvingas han iväg på sin livs resa för att ställa allting tillrätta igen.

Originaltitel Mune, le gardien de la lune
Alternativ titel Mune: Guardian of the Moon
Regissör Alexandre Heboyan, Benoît Philippon
Manus Jérôme Fansten, Benoît Philippon
Genre Äventyr, Animerad, Familjefilm, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Omar Sy (röst), Izïa Higelin (röst), Michaël Grégorio (röst), Féodor Atkine (röst), Patrick Poivey (röst), Eric Herson-Macarel (röst)

Jamesa
2018-03-26
Bra och snygg, storyn är dock ibland lite otydlig.
ilgoga
2018-03-25
Gillar designen och koncepten rejält. Storyn är dock inte så inspirerad och könsrollerna sitter stadigt fastgjutna i medeltiden (och här besannas mina fördomar om fransmän).
dafreakish
2018-03-22
Fransmännen ger sig på animerad film. Då blir det tydligen extremt flummigt och bitvis inte särskilt snyggt. Inspirationen från Star Wars är tydlig och ganska oinspirerad. Nej det här klarar man sig utan. Inte ens min 5-åriga dotter var särskilt imponerad.
Zebulonm
2018-02-10
Nä inte värst.
Caziopeia
2017-06-18
Oerhört vackert animerad och idén med en sol- och en månvaktare gillar jag, men tyvärr är historien väldigt klyschig och består av det gamla vanliga. Genustänket är obefintligt och könen framställs stereotypiskt. En av de manliga huvudrollerna pratar mycket om att imponera på brudar och "brudarna" beundrar personen och skriker sig hesa och svimmar när han uppenbarar sig. En kvinnlig karaktär blir också omhändertagen och flera gånger räddad av manliga karaktärer, jag är så trött på det. Den starkaste kvinnliga karaktären är så bräcklig att hon går sönder när pappan tar i henne. En pappa som såklart är överbeskyddande och försöker hålla dottern hemma. Tills en manlig karaktär kan "ta över henne" såklart, då blir pappan lycklig. Jag hade högre förväntningar på genustänk på en fransk film faktiskt, my bad.
zallaxx
2017-05-07