2.8

Mordet på Orientexpressen

Den kända belgiska detektiven Hercule Poirot utreder ett mord på en rik amerikan som skett ombord på Orientexpressen.

Originaltitel Murder on the Orient Express
Regissör Kenneth Branagh
Manus Michael Green
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Kenneth Branagh, Tom Bateman, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Johnny Depp, Josh Gad, Derek Jacobi, Leslie Odom Jr, Michelle Pfeiffer, Daisy Ridley, Marwan Kenzari, Olivia Colman, Lucy Boynton, Sergej Polunin, Manuel Garcia-Rulfo, Miranda Raison

F-M-J
2020-04-11
Helt ok. Boken är bättre. Som oftast, men ändå.
RustyFilm
2020-03-27
Det här är ju en filmatisering av den kanske mest lästa Agatha Christie boken, så de flesta kan handlingen hyfsat. Så även jag detta trots att jag absolut inte är nått fan av genren eller Christie. Har därför undvikit den här filmen men nu i karantäntider blev det ändå dags. Och javisst Branagh har skapat en fantastiskt snyggt fotat tågresa, ett visuellt mästerverk. Men när det kommer till handling och dialog är det så trist och teatralt uppstyltad som jag befarade, tyvärr.
dafreakish
2019-11-24
Fruktansvärt konstigt berättat och med ett slut som nästan får mig att sänka betyget ännu mer.
Roswall
2019-11-12
Det här var riktigt misslyckat. Utråkad.
TimBuckley
2019-11-03
Mest tycker jag om filmens sagokänsla tillsammans med hur det visuella känns. Vackra mjuka färger, ett mord och ett tuffande ånglok. Mycket mer behövs inte. Men till detta kan läggas en välskriven dialog. Filmens sista cirka 40 minuter är dock inte lika starka som den inledande timman. Så det blir en 3:a.
2019-11-01
Jag är inte bara en stor beundrare av Agatha Christies skapelser utan också en samlare av desamma. Hemma hos mig finns hyllor med bokutgåvor i alla dess former och i ett annat rum filmatiseringar av hennes verk. Jag kan därför inte motstå att se nya filmatiseringar, därav tog jag mig an denna film. Jag älskar Kenneth Branagh för hans många underbara filmatiseringar av Shakespeares verk men här med Christie fungerar det inte. Det finns stunder då det glimmar till lite men slocknar lika snabbt.
Djason
2019-10-31
Originalet är en fantastisk filmupplevelse, denna film är trots sina fina skådisar rätt tråkig. Vet ej om det är för att man vet om slutet eller det att Kenneth Branagh som är en fantastisk skådis kanske inte känns helt rätt som Hercule Poirot. Men trots detta kommer jag ju naturligtvis även se Döden på nilen.
2019-05-17
Överflödig film. Snygg, men överflödig. (6+/15)
Spook
2019-01-05
skippa dialekten och skulle gärna kunna se fler filmer med Hercule Poirot - regiserandes av kenneth.
Zipper
2018-12-30
Väldigt snygg, men jag tycker handlingen framstår som betydligt rörigare här än i versionen från 1974. En härlig rollista men ingen stiger fram och skiner, konstigt nog. Stark tvåa.