3.5

Murderball

En dokumentär om rullstolsburna män som spelar en variant av rugby. Filmen handlar både om sporten i sig och människorna som utövar den.

Originaltitel Murderball
Regissör Henry Alex Rubin, Dana Adam Shapiro
Genre Dokumentär, 2000-tal

DiMMUBoRGiR
2014-12-27
Intressanta mänskliga porträtt där få framställs särskilt positivt eller sympatiskt. Det ger en extra styrka och trovärdighet till historien. Givetvis är sporten i sig sekundär i det hela, men jag saknar ändå mer intresse och förståelse för den biten.
2014-11-25
En sannerligen härligt berättad dokumentär där vi tilläts släppas in i några människors inspirerande liv där motgång har blivit till framgång. Det är sanslöst underhållande och jag vill ge den så högt betyg jag bara kan men det finns något som saknas. Jag saknar ett budskap och en tydligt markering om vad filmskaparna vill med denna dokumentär. 3+
AlbinWesley
2014-06-01
Är inte alls så förtjust som majoriteten verkar va. Nej jag kan nog inte ens förmå mig att sätta trea, för jag känner inte att jag fick ut nåt av den. Även om det är kompetent utfört då.
Bumsi
2014-05-06
Berättar om en obskyr sport på ett bra sätt
Rune2000
2013-03-18
Kände mig inte alls trygg när jag först såg "MTV Films"-logotypen i början av filmen men som tur kändes inte handkameras "reality"-stil, som filmen var filmad i, särskild påtaglig. Tvärtom så upplevde jag att denna filmupplevelse som en mycket engagerande och intressant. Jag kan verkligen rekommendera "Murderball" till alla människor som vill bredda sina vyer.

2013-01-31
Riktigt gripande dokumentär! Oavsett hur det går för spelarna i Quad Rugby, så finns det alltid någon där som finns med dem. Måste ses!
lekke
2012-11-22
En riktigt rörande och intressant dokumentär som egentligen inte alls handlar om rullstolsrugby utan privatlivet i en stol. Stark 4:a.
jeremy_jones
2012-06-17
Både engagerar och berör. Karaktärerna är väldigt fascinerande och tempot är högt. Som sportfilm är den uppe bland de bättre jag har sett. Det blir en svag filmtipset-fyra i slutändan. (4/6)
Flonk
2011-11-07
Rivaliteten mellan Joe och Team USA påminner en del om rivaliteten mellan huvudpersonerna i King of Kong.
karlmats
2010-11-20
Ja vad ska man säga. De är bra utifrån sina förutsättningar, ungefär som att kolla på damfotboll fast utan möjligheten till ögongodis. Stundtals blixtrar den till och det är i de känslosamma ögonblicken man får dela glädjen med laget och kanske framförallt coach Joe som filmen är som bäst. I övrigt vet jag inte hur engagerad jag blir. Kul kuriosa att de spelar Anyone Else But You med The Moldy Peaches två år innan den var med i Juno, det var nog höjdpunkten trots allt. Sen tycker jag det är tragiskt att det inte var mer Kiwi med, men de fick sin upprättelse i slutet iaf.