2.3

Mushrooms

I Indiens djungel möter en crackpundare en soldat som har mördat över hundra illegala invandrare. Båda två är galna på sitt egna egendomliga sätt, den ena av skuldkänslor och den andra av droger. Medan de fritt härjar runt i grönskan sörjer arkitekten Rahul i Calcutta sin försvunna broder och bestämmer sig för att söka rätt på honom i djungeln.

Originaltitel Chatrak
Regissör Vimukthi Jayasundara
Manus Vimukthi Jayasundara
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Paoli Dam, Tómas Lemarquis, Sudip Mukherjee, Sumeet Thakur

Tonti
2011-11-13
Väldigt ojämn, början vart ytterst illavarslande men det blev mycket bättre med delarna i stadsmiljö och på bygget. Stundtals faktiskt riktigt vasst. Dock berör filmen aldrig riktigt ändå.
KimEkberg
2011-11-13
snygg, stämningfull och lite väl atchitatpong-inspirerad. het klart trevlig att se på eftersom det är indien.
TheJack
2011-11-12
Filmens ständiga dualism - naturen kontra det moderna samhället - är fin och intressant och utforskas ofta på ett snyggt vis, trots att det finns stunder som är ganska fåniga. Däremot undrar jag vad fan som är grejen med de grymt smaklösa eftertexterna som bröt helt med den i övrigt väldigt fina lågmäldheten i filmen. Det är också lite tråkigt att se att Jayasundara har tagit så väldigt mycket ifrån Apichatpong Weerasethakul, utan att tillföra särskilt mycket eget till filmens stil och berättande (med tanke på de horribla eftertexterna så känns det nästan som att han enbart kopierar Apichatpong utan att ha en aning om vad han sysslar med); å andra sidan tycker jag väldigt mycket om det lilla jag har sett av Apichatpong, så sämre influenser kan man ju ha. Jag tyckte mycket om filmen hur som helst. Fyran är inte självklar, men jag känner mig snäll och oftast så tyckte jag att det var en väldigt fin och intressant film. 4-/5