3.6

Musikrummet

En rik gammal man tillbringar sina kvällar i "Musikrummet", där han i goda vänners lag lyssnar till musik och njuter av dans samtidigt som pengarna börjar att sina. Filmen tillkom under femtiotalet då det skedde stora moderniseringar i Indien. Den gamle mannen som är hämtad ur det samtida samhället klarar inte av att anpassa sig till det nya och vänder sig inåt och tänker tillbaka på forna dagar. Filmen som bygger på en bok av Tarashankar Banerjee tar upp viktiga existentiella frågor och glöms ofta bort då den överskuggas av Apu-trilogin som tillkom under samma period.

Originaltitel Jalsaghar
Alternativ titel Music Room
Regissör Satyajit Ray
Manus Satyajit Ray
Genre Drama, Musikal, 50-tal
Skådespelare Chhabi Biswas, Gangapada Basu, Kali Sarkar, Padmadevi, Pinaki Sengupta, Tulsi Lahiri, Waheed Khan, Roshan Kumari

Ful_fisk
2020-09-22
Jag vet inte, jag kanske var på fel humör, men jag kom aldrig alls in i den här filmen. Tyckte helt enkelt att den var oengagerande och tråkig. Men visst var musiksekvenserna fina och bildspråket genomtänkt och elegant. Men som film, lite väl tråkig.
hsimpson
2020-03-30
Skittråkig, och med övertydlig symbolik. Nio sedda Ray-filmer nu, och det är bara Kapurush och Apu-trilogin som jag har gillat riktigt mycket. Resten har pendlat mellan olidligt tråkigt och "meh".
hestret
2015-01-15
Jag tyckte denna var i stora delar trollbindande. Främst är nog ett självsäkert och magiskt foto som man förknippar med Ray, men som är mer expressionistiskt än realistiskt som han kört med i Aputrilogin. Vi har dessutom Biswas i en magnifik huvudroll, de otroliga, och i storyn integrerade, musik- och dansscenerna som tillåts ta plats, ett tänkvärt manus rikt på teman på både samhälls- och individnivå. Men jag håller helt med om att den stundtals övertydliga symboliken är onödig. Det är också synd när Ray låter temana om stolthet och desperation för att passa in, högmod och förlust, konst, samhällets omvälvning, vätskor, etc. balansera perfekt mellan subtext och text. En annan mindre kritik är att Ray inte riktigt tar tillvara på lanskapsvyerna i denna film. Ska man sammanfatta filmen: Sunset Blvd möter Smultronstället möter Nashville möter Shakespeare. Kanske skulle Roy varit lite mer explosiv och känslosam för att liknelsen till Shakespeare ska vara klockren, men hans nedstämda överdådighet är typ lika spännande. Gällande huvudrollen: Ray är så duktig på att presentera balanserade karaktärer som man _förstår_ som tittare - kritisk-sympatisk humanism med typ noll melodrama är hans melodi. Direkt när jag såg klart den var jag tvungen att kolla om ett par scener. 92/100
Jorgandr
2014-04-10
Gillar filmen, men tycker att den var lite väl övertydlig i sin symbolik med drunknande insekter, spindlar på tavlor och allt var det var. Men skådespelarna skötte sig fint, och jag dras verkligen in i huvudpersonens vägran att släppa in det nya i hans liv.

2012-09-17
Det får bli en fyra, filmen sitter fortfarande kvar i mitt huvud.

2012-09-10
Efter ett nytt försök är min åsikt helt annan mot vad den var förra året när cinemateket visade den. Då tyckte jag att den var tråkig, nu känns det lite som en indisk Sunset Boulevard där Huzur Biswambhar Roy vägrar lämna sin passion för musik och även sin egen storhet. Filmens skildring av en mans hjärntvättande av att låta allt gå i hans egen vilja och helt utan något som helst engagemang förstärks av Rays duktiga regi. En stark trea.
Tonti
2011-09-08
Att se filmen på stor duk och med bättre ljud förstärkte mitt positiva intryck. Dock kan jag hålla med om att det finns bitar som känns oengagerade och en smula sega men samtidigt finns många scener med magisk lyster. Och jag gillar alla scener i musikrummet väldigt mycket.
Sznax
2011-09-04
En väldigt oengagerande film där scenerna flätas ihop bra, men utan någon substans. Hela storyn är tunn (undrar verkligen hur boken ser ut). För manuset innehåller väldigt lite, och det gör att många scener blir extremt utdragna (där tjejen dansar t.ex.). Jag är inte heller något ultra-fan av indisk musik, vilket spelar in likaså. Huvudkaraktären är och förblir ett enigma. Men Ray är trots allt en duktig regissör och lyckas få iho ganska många av filmens delar. Betyg 6.1
TobiasRydén
2011-09-04
Kom att tänka på Viscontis "Leoparden", men denna är minst lika bra.
ilBrutto
2011-08-28
Tilltalar mig inte alls, lämnar mig näst intill oberörd. Kan inte sätta fingret på varför