3.8

Mustang

Fem unga systrar som bor i en turkisk by vid Svarta havets kust får utstå en mer traditionell och betydligt hårdare uppfostran efter en incident med några pojkar.

Originaltitel Mustang
Regissör Deniz Gamze Ergüven
Manus Deniz Gamze Ergüven, Alice Winocour
Genre 2010-tal, Drama
Skådespelare Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan, Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan, Nihal G Koldas, Ayberk Pekcan, Bahar Kerimoglu, Burak Yigit, Erol Afsin, Suzanne Marrot, Serife Kara, Aynur Komecoglu, Sevval Aydin, Enes Sürüm, Serpil Ucar

2018-02-22
Fantastiska tjejer i en kombinerad feel bad/feel good-film. Dessvärre går den i stå, och blir efter ett tag mest tjatig och tråkig, men det reder sig med besked. Helt klart en angelägen film, även om den inte säger något nytt. Snyggt, välspelat, mycket trovärdigt och lättillgängligt. En typisk film att visa i skolor. (7+/15)
pufred
2018-01-15
Tonårs "coming-of-age-story" med 5 tjejer i Turkiet. Så vad finns för konflikter? ja just det, barnaga, check, mödomskontroller, check, bort med det västerländska, check, inte klä sig syndigt, check, incest, check, barnagifte. check. analsex för att behålla oskulden, check. När kommer uppföljaren-"Mustang 2- Hedersmorden"? Trots att de gjort det lätt för sig är det trots allt en mycket bra film. välspelad, välfilmad,charmig, och att det görs filmer med kritik av patriarkaliska strukturer.
annihilat0r
2017-05-28
"Mustang" är en trovärdigt hjärtskärande film om orättvisor som unga flickor sorgligt nog än idag behöver utstå.
knuttebaloa
2017-04-05
Aj så provocerande
Roswall
2017-03-18
En fin film som lyckas berätta en stark berättelse utan att trycka stenhårt på känslor. Berättelsens tema är ju tyvärr inte lika fint. Tragiskt.
Starkbröl
2017-03-15
Mycket välspelad och puttrar på i sin takt men ger ingen ny kunskap eller känsla. Lite ovanlig film eftersom den trots detta absolut är sevärd för nästan alla. Ett gediget hantverk som är så otvunget och naturligt att det känns dokumentärt.
Magduz
2017-01-29
En av de bättre filmerna jag sett.
KyLLo
2017-01-02
Jag tycker att den är fantastiskt fint regisserad, vackra miljöer, bra skådespelarinsatser och en tydlig kulturskildring. Särskilt början av filmen tilltalar mig. Uppskattar tjejernas gemenskap, nyfikenheten, smygandet och deras oväntade infall. Däremot hade jag hellre sett andra ingredienser än bröllop, feel bad och upprepningar. Jag gillar att filmen tar med vardagliga och interna smådetaljer. Sådant som man bara gör med någon/några som man står riktigt nära och vid väl valda tillfällen. Sånt som kan uppfattas som ohyfsat eller barnsligt av utomstående, men som jag tror stärker banden även på lång sikt. Det finns dessutom en värmande humor som jag tilltalas av. En svag fyra.
Robodan
2016-10-21
De unga mustangerna behöver frihet och glädje för att utvecklas, men istället hämmas de och dresseras hårt. Likt prinsessor i sagorna låses de in i väntan på förbestämda friare. Vackert och tungt drama om hederskultur i Turkiet. Tillsammans med ett utmärkt foto, fantastisk musik och underbara skådespelarinsatser blir det en stark fyra! Filmen utgår från en liten flickas perspektiv och det är ett bra val.
Memmem
2016-09-13
Utmärkt och skrämmande drama! Denna skrämmande film utspelar sig i det gröna nordöstra hörnet av Turkiet, i närheten av residensstaden Trabzon. Jag besökte denna gamla grekiska stad, nu turkisk, för tretton år sedan, och blev intresserad av dess historia och nutid. Den var länge den enda stad vid sidan om Istanbul som vunnit den turkiska fotbollsligan, och befolkningen är våldsamt fotbollsintresserade, vilket framkommer i filmen. Fem tonåriga flickor bor hos sin mormor sedan föräldrarna avlidit. I det gamla traditionella trähuset, femtio meter från den lummiga stranden vid Svarta havet, för flickorna ett gemensamt spännande liv med mycket lek, ibland med pojkar. Vid ett tillfälle badar de i sina vanliga kläder med pojkarna, och sitter på dessas axlar. En grannkvinna rapporterar detta till deras målsman, mormodern. Flickorna blir inkallade var och en några minuter till mormodern för avbasning. Strax därpå tycker deras morbror, som också bor i huset, att det krävs bestämdare tag och han börjar montera galler för dörrar och fönster, för att hindra flickorna att gå ut. Både mormodern och morbrodern tycker även att det börjar bli dags att gifta bort flickorna. Mycket intressant och skrämmande drama med sina nästan medeltida uppfostringsmetoder i det gröna hörnet av Turkiet. Väl spelat av många skådespelare. Fina bilder på detta trädrika hörn av Turkiet, som står för hela dess teodling. Passande musik. Ovanligt också att inte ett enda cigarettbloss förekommer i denna fina film. Den är verkligen värd sin oscarsnominering som bästa icke engelskspråkiga film. I ett fåtal sekvenser finns en svag tendens till upprepning, men detta gör ändå inte filmen seg. Betyg: 4-