3.3

Mustaschen

Marc har rakat av sig mustaschen, eller har han? Varför säger ingen något om hans nya utseende? Varför påstår alla, till och med hans fru att han aldrig ens haft någon mustasch? Vad av det han tar för givet i sitt liv är falskt? Och kan han lita på sitt eget omdöme?

Originaltitel La moustache
Alternativ titel The Moustache
Regissör Emmanuel Carrère
Manus Jérôme Beaujour, Emmanuel Carrère
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Vincent Lindon, Emmanuelle Devos, Mathieu Amalric, Hippolyte Girardot, Cylia Malki, Macha Polikarpova

Rehn108
2014-12-05
Nej men alltså... nej. Nja, nej. Jag försökte, men nja. Det går inte. Jag ville gilla filmen och försökte låta den övertyga mig gång på gång, men den var inte intressant från början och blev det aldrig. Det här syndromet känner jag igen från tv-serien Les Revenants, som också hade potential att bli mystisk och härlig, men som fastnade i något tröttsamt drama. Tyvärr Mustaschen, du väcker inga frågor och jag blir aldrig intresserad över att ta reda på det som du lämnar öppet.
JimCarrey
2013-05-29
Verkade väldigt lovande första kvarten men sen blev det tyvärr väldigt likt mycket annat. Hade varit roligare om det dragits ut på mustaschgrejen men ändå spännande rakt igenom. 3-
sirkurt
2013-02-27
Gripande och spännande och väldigt surrealistisk men samtidigt väldigt rak i stilen sen att jag inte förstår det hela tycker jag inte gör något, det känns som att det är meningen.
fabbe86
2012-09-05
Briljant idé och jag tycker filmen är väldigt spännande första timmen sedan dalar intresset. Väldigt snyggt berättat och bra musik. Synd bara att det rinner ut i ingenting.
PeterTheW
2012-01-26
Härlig, psykologisk och vacker, dock lite svårt att i slutändan se nån riktig poäng.
Mynameiscarl
2011-12-22
Gestaltar på ett skickligt sätt människans svaga psyke. Carrère har lyckats olika bra med olika delar, skulle jag vilja säga. Läste boken som stått till förlaga för filmen (också den av Carrère) och älskade den - särskilt första delen. Den andra delen blir lite tråkig i bokform, och funkar definitivt bättre som film - engagerar mer. Sluten i bok och film är olika och ger helt olika dimensioner om historien, så jag rekommenderar alla som tyckt om filmen att läsa boken.

2011-12-16
Kollade upp vad regissören sagt om filmen, för att se om jag tolkat den ok. Han visste inte själv vad han ville få sagt med den. Toppen. Verkligen toppen.
callusis
2011-10-21
Alla med mustasch borde se den.
Kvalsternackan
2011-06-21
Väldigt simpelt koncept men den fascinerar i sin enkelhet. Skådespelet är riktigt bra, speciellt huvudrollen övertygar. Den blir dock ganska udda mot slutet, men helt klart värt en 4a
Gröne_Orm
2010-12-06