3.4

My Fair Lady

Professor Higgins, som är språkforskare, slår vad med en kollega om att han kan lära en simpel blomsterförsäljerska att prata och föra sig som en baronessa.

Originaltitel My Fair Lady
Regissör George Cukor
Manus Alan Jay Lerner
Genre Drama, Familjefilm, Romantik, Musikal, 60-tal
Skådespelare Audrey Hepburn, Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White, Gladys Cooper, Jeremy Brett, Theodore Bikel, Mona Washbourne, Isobel Elsom, John Holland (I)

Skapad 2019-11-09 av JoeZ
My Fair Lady är en av de mest älskvärda teatermusikalerna som någonsin gjorts. Alan Jay Lerner och Fredrick Loewes charmerande musikal köptes av Jack Warner för hela fem miljoner dollar. George ...   Läs mer »

Pi-R
2018-05-29
Hade det inte varit för de sista 30 sekunderna... Jag ska inte säga att betyget hade blivit högre, för det vore att ljuga, men länge sen jag skrek rakt ut i frustration framför en film av denna genre... Allt skulle ju ha vart så snyggt, om inte... Nåja... Utöver denna detalj – som är nog så blamerande – så blev jag överaskad över hur mkt jag tyckte om filmen; musiken är i princip det bästa genren har att erbjuda, och det teatrala funkar på mig. Castingen sitter som hand i handske, även om dubbingen av Elizas sång är en skönhetsfläck som inte är lätt att bortse från
skitbad
2017-10-04
Filmen har sina kvaliteer och är underhållande, stundtals också ganska charmig. Känslan när filmen är slut var dock att den känns tämligen ointressant...och jag känner mig nästan lite irriterad för det finns flertalet ingredienser som stör en hel del.
92axha10
2017-02-11
Gillar de båda huvudrollsinnehavarna och några musiknummer är riktig minnesvärda.
RustyFilm
2016-12-10
Egentligen är det här för uppblåst och teatralt för att riktigt uppskattas av mig men det är väldigt bra utfört. Måste erkänna att musiken är njutbar och att det även finns en hyfsad handling i botten. Filmatiseringen av musicalen är bra och den restaurering som gjorts av filmen är också mycket bra. Detta gäller både bild och ljud även om man skulle vilja ha ut ännu mer av ljudet i en sån här film
MaxMackan
2016-07-31
Filmen är både fruktansvärt dålig och bra. Både modern och föråldrad, sexistisk och proto-feministisk. Märkligt kluven film att se idag och lika kluven är jag. Men till sist ändå övervikt på det negativa, kanske för att musiken inte helt och hållet är i min smak och slutet så kasst.
Zaila
2016-07-31
Dåligt slut men annars en väldigt bra film. Vidrig kvinnosyn men tyvärr var väl tidsandan sådan.
Merwinna
2016-01-15
Mycket bra film, en av de finaste filmatiseringar av en musikal jag någonsin sett! Både fina och medryckande sångnummer, romantik, socialrealistisk diskussion av klass-systemet, humor, glädje och finstämd psykologi. Både Hepburn och Harrison är helt perfekta i sina roller! TOKÄLSKAR! :-)
Hypostas
2015-11-18
Gav den här musikalen 52 minuter och sedan gav jag upp. Handlingen är hemsk, man tycker bara synd om flickan. Musiken är vedervärdig och jag skrattade inte en enda gång åt det som skulle vara roligt. Det blir en etta i betyg.
Metheuz
2015-09-18
Damn you Oscarsjuryn för att ni "tvingade" mig att se den här filmen som aldrig ville ta slut. Jag är absolut inget fan av musikaler men dom flesta filmerna från den här tidsperioden (Sound of Music, West Side Story etc.) brukar ändå kunna ha en hyfsad handling och nått trallvänligt sångnummer. Med vad hade denna film? En banal och urtråkig historia där Audrey Hepburn mimar och talar med en jobbig dialekt och Rex Harrison inte kan sjunga utan "sjungpratar" fram sina alster.
Kaonashi
2015-04-19
Oändligt lång. Den som skrev filmen hade en riktigt vidrig kvinnosyn. Hade ingen aning om hur dålig denna film skulle vara eller hur mycket jag skulle avsky den.