2.9

My Name Is Emily

En tonårstjej rymmer från sitt fosterhem med killen som älskar henne. Hon letar efter sin pappa, en författare som är inlåst på ett mentalsjukhus.

Originaltitel My Name Is Emily
Regissör Simon Fitzmaurice
Manus Simon Fitzmaurice
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Evanna Lynch, George Webster (I), Michael Smiley, Deirdre Mullins, Barry McGovern, Michael Hough, Ally Ni Chiarain, Loui Vangelder, Martin McCann

idaho1981
2020-10-07
Lite för många klicheer för en coming-of-age-story med en excentrisk och udda huvudkaraktär. Man vill vara lite djupare än historien faktiskt är så det blir lite löjligt. Synd, för jag gillade fotot och en del av skådisarna.
mammene
2020-09-14
Jag både gillade och kunde reta mig på huvudpersonen, som spelades mycket bra av Evanna Lynch. Varför jag retade mig på henne kan vara att hon så naturligt tyckte att alla skulle rätta sig efter henne, men samtidigt så gillade jag henne för att hon var så befriad från vad andra tyckte, men kan tycka att hon passerade gränsen. Man försökte på sitt eget vis genom en berättarröst visa på varför hon var som hon var. Men den rösten hade jag verkligen velat slippa, plus lite andra flummiga konstigheter. Filmen blev lyckligtvis bättre och bättre, och det räcker till en trea av den svagare sorten.
StureStenhög
2020-07-23
Det här var ju ganska välbekant både som coming of age och som road movie, men det är en behaglig liten film ändå. Mycket tack vare att jag gillar huvudpersonen, hon är lite lagom bångstyrig, och till skillnad från andra karaktärer som är lite för intellektuella för sin ålder, så lyckas den här filmen ge en rimlig förklaring till det. Sedan hade de gärna fått skippa berättarröster och flummiga berättargrepp, den hade nog kunnat lyfta ytterligare ifall man hade låtit karaktärerna och handlingen tala för sig själva istället
92axha10
2018-10-13
En gullig berättelse om att våga vara sig själv och gå sin egen väg. Regin och musiken var kanonbra.
KyLLo
2018-09-21
Filmen inleds med poetisk berättarröst. Syftet är väl att det ska upplevas som dagboksanteckningar, att det ska kännas verkligt, att man ska beröras och bli intresserad av huvudpersonen. Men det blev istället skrattretande, för det var bara floskler och ingenting som kändes äkta. Det är talande för resten av filmen också. Klyschigt och tämligen förutsägbart. Konstigt nog är det en tragisk historia i botten, men det är som att Simon Fitzmaurice har hämtat all inspiration från andra filmer istället för verkligheten och hjärnan. Bra filmad och jag tyckte att tjejens udda beteende i början stundtals var underhållande, men så växte osympatiska stereotyper snabbt fram. Även brister i logik, såsom polisens beteende.