My Son, My Son, What Have Ye Done

En man upplever mystiska saker vilket leder till att han mördar sin mor med ett svärd. Inspirerad av en sann historia.

Originaltitel My Son, My Son, What Have Ye Done
Regissör Werner Herzog
Manus Werner Herzog, Herbert Golder
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Michael Shannon, Willem Dafoe, Chloë Sevigny, Udo Kier, Michael Peña, Grace Zabriskie, Brad Dourif, Irma P Hall, Loretta Devine, Candice Coke, Gabriel Pimentel

TimBuckley
2012-10-19
(rek 2a) det är sällan filmtipset har hela två betygs-snäpp fel i sitt rekommenderade betyg till mig, men här hände det. Men med både Werner Herzog och David Lynch som männen bakom denna samproduktion så är jag inte förvånad. För detta är en sinnenas film, där musiken kryper nära sinnena för att uttrycka det dialogen förtiger. En film med alltid välspelade Dafoe & sevigny. En film som fler borde se för att få chansen till att uppskatta! 4a.
hsimpson
2012-07-26
Fantastiska skådespelare, läckert berättad historia, härligt absurd. Får vissa Woyzeck-vibbar, och det är ett riktigt gott betyg bara det. Femman är ärligt talat inte långt borta, men nej, det är sannerligen inte en film för alla.
PeterTheW
2012-07-23
Inte en film för alla. Herzog är som starkast i sina dokumentärfilmer, men det här är riktigt härligt. Duktiga skådisar, helt absurda scener och dialoger som lika gärna hade kunnat förstöra filmen helt och hållet. Men icke. Jag gillar det. Jag gillar det skarpt.
Taliah
2012-07-23
Underbara dialoger, underbar stämning, underbart absurd!
martineden
2012-01-05
Jag kan när jag ser denna film förstå den begränsade distributionen. Det är inte en traditionell mainstream-film, utan av ordentligt experimentell typ. Jag gillar den faktiskt och det är tydligt att det finns bakomliggande strukturer i handlingen och karaktärens associativa kopplingar mellan verklighet-galenskap. Michael Shannon är härligt skruvad. Bäst är dock Brad Dourif som Uncle Ted. Jag misstänker att detta är en film som växer vid andra titten. Bra! 3+

2011-11-15
Intressant film. Man kan förstå att Lynch valde att dra sitt strå till stacken som exekutiv producent. Jag har inte sett så många av Herzogs filmer så jag blev lite förvånad över att denna var som den är. Jag tycker att den skiljer sig en hel del åt hur jag brukar uppfatta Herzogs filmer. Den här var mycket mer surrealistisk och filmens narrativ var riktigt bra. Skådespelarinsatserna var även dom riktigt bra, praktisk taget alla i dom mer ledande rollerna. Handlingen som sådan inbjuder till eftertanke och känns riktigt finurligt gjord på sina ställen. En film som jag tror växer för varje gång som man ser om den och det är en sak som jag utan tvekan kommer att göra i framtiden.
Cim-Inc
2011-08-08
ledsen, men den är fasen i mig urusel!
Rune2000
2011-07-10
Bra men ack så förutsägbar film. Nu pratar jag inte ens om handlingen utan regin och skådespeleriet. Visst är det kul att se ännu en fantastisk prestation från Michael Shannon men egentligen har jag i stort sett redan glömt bort filmen trots att jag såg den för mindre än en timme sedan!
jasmin357
2011-07-10
weeiirrddd
GrandMaster_E
2011-06-10
Poänglöst och ibland så uselt och jobbigt att det är svårt att titta på. Den försöker vara "Weirdo-Lynch" men utan att fixa någon stämning. Skådespelet är under all kritik och det hela är mestadels skrattretande när det inte är tråkigt (musiken, skådespelarna, de utdragna scenerna). Det allvarliga ämnet tas inte direkt seriöst. Jag antar att det hela skildras ur den psykist sjuka karaktärens synvinkel på något sätt men jag är osäker då det inte är direkt glasklart. Har dock svårt att tolka det på annat sätt.