3.3

Mysteriet 'Dracula'

Greve Dracula lämnar Transsylvanien och reser till England. Snart börjar det hända saker...

Originaltitel Dracula
Regissör Tod Browning
Manus Garrett Fort
Genre Skräck, Fantasy, 30-tal
Skådespelare Bela Lugosi, Edward Van Sloan, Herbert Bunston, Frances Dade, David Manners, Helen Chandler, Dwight Frye, Joan Standing, Charles K Gerrard

Skapad 2019-11-09 av Mat1az
Tod Browings Mysteriet ”Dracula” med den legendariske skräckfilmsskådisen Bela Lugosi som greven själv. De flesta känner väl till historien om Bram Stokers Dracula, och det har ju gjorts ett ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av von_fantasy
Efter att man länge har kastat runt idén om att göra en film om Dracula så bestämde sig en av de stora herrarna (Carl Laemmle) hos Universal att göra det verkligt. Handlingen baserar sig lite t...   Läs mer »

Visse93
2020-07-20
Detta är en av de bästa Dracula filmerna och den är välgjord. Bela Lugosi gör rollen som Dracula mycket bra.
StureStenhög
2018-10-24
Det här var den första Dracula-filmen som jag såg, jag har sedan dess sett otaliga versioner på den här historien, och när jag nu sluter cirkeln och såg om denna, så kan jag också konstatera att det är den bästa. Det får man nästan helt och hållet tacka Bela Lugosi för, sällan har en skådespelare varit mer perfekt för sin roll, och jag njuter av varenda replik han får ur sig. Den inledande delen i Transsylvanien är filmens bästa, där är miljöerna och stämningen helt på topp, och där får Bela gott om utrymme att bre ut sig på. Ska jag klaga på någonting så är det just att vi inte får fler scener därifrån. I övrigt måste Dwight Frye lyftas fram för sin utflippade insats också, och jag gillar att de här gamla filmerna aldrig kände att de måste dra ut på handlingen för sakens skull. Ett slöseri att det aldrig kom någon uppföljare med Bela
2021-09-05
Väldigt bra film! Bela Lugosi är klockren i titelrollen.
karlmats
2017-10-30
Säkert rätt skrämmande för sin tid och den teatraliska Bela Lugosi är onekligen lite av en fröjd att se även om han egentligen spelar över rätt rejält. Filmen gör sig bättre i början när de är i Transylvanien och blir ganska hafsig när de väl kommer till England. Så här i #metoo-tider kan man ju verkligen ifrågasätta Draculas beteende, smyga sig in i damernas sängkammare på nätterna och nafsar på både det ena och det andra, tur för honom att det inte fanns sociala medier på 30-talet. Miss Mina som är huvudsakliga målet för hans lustar verkar dock riktigt korkad och är ganska jobbig så lite håller man ändå på den elegante greven. Hans psykotiska slav Renfield är annars filmens behållning, när baddingsidan är den enda som bjuder på intressanta och underhållande karaktärer, då känner man igen sig. Extremt stilbildande och snäppet bättre än jag trodde men någon vidare film är det inte. Van Helsing löser den här gåtan ganska odramatiskt och någon vidare spänningsutveckling finns inte, blir snarare lite av ett kammarspelsdrama av det hela, då föredrar jag Herzogs version av Dracula-berättelsen alla dar i veckan. En stark 2a ändå.
Tonti
2017-02-05
Väldigt fint foto och scenografi och det stela skådespeleriet och långsamma tempot inger en stundtals hypnotisk känsla. Men lite för mycket b-känsla för att det ska bli mer än roligt. Gillar verkligen Renfield, särskilt när han blir galen. Absurt skådespeleri på hög nivå.
snowman01
2016-10-08
Hade varit en trea om inte filmen hade sådant historiskt värde och betytt så mycket för såväl film såsom skräckgenren. Nej filmen kanske inte har åldrats, den är kort och all dialog fungerar inte. Klar vi har avancerat i hur vi gör film på 85 år. Men att man kan se tillbaka på detta som ren historia är så himla häftigt, och jag är lite knäsvag för Bela Lugosi. Så en fyra blir det iaf. "Listen to them, the children of the night. What music they make!"
Dele
2016-02-24
Av filmhistorisk betydelse, men har inte åldrats särskilt väl. På plussidan finns en del fina miljöer. Lugosi är intensiv som Dracula och Dwight Frye är minnesvärd som Renfield. I övrigt är det väldigt mycket förklarande dialog, och den korta speltiden bidrar till en komprimerad berättelse där utrymme till karaktärsfördjupning och stämning blir lidande. En svag betygstrea från mig.
Hypostas
2015-11-14
Betydligt bättre än den sömniga versionen från 1958. Det här är en klassiker som man helt klart ska se.
Jämte
2015-10-12
Bela Lugosi är riktigt intensiv. Vilken blick, vilken röst! Undrar dock inte om Christopher Lee är aningen bättre, iaf hans version från 1958 står sig som en bättre tolkning på Draculamyten i min mening. Men den här duger att titta på, en helt okej adaption som får väl räknas vara den klassiska.
Punkliv
2015-10-10
Rekommenderad fyra. Fan vilken jävla smörja. Har hört så mycket gott om den här och framför allt om Lugosis rolltolkning, men han var ju tyvärr helt värdelös och stel. Slutet ska vi inte ens snacka om - fan vilket antiklimax! Så hafsigt som det kan bli. Noll spänning och stämning, bortsett från ett fåtal scener som för stunden räddar den från ettan.