3.7

Mysterious Skin

En sommar på 1980-talet i Kansas får 8-årige Brian en blackout som kommer att påverka hans liv. Neil är en vacker och kall ung man vars yttre alla älskar, men vars inre de fruktar. Strax före sin 20-årsdag åker Neil till New York för att leta efter det han tror är kärlek, samtidigt som Brian försöker förstå vad som hände honom under minnesluckan. Hans sökande leder honom till Neil. Tillsammans inser de att det som har format deras liv inte är vad de trodde det var.

Originaltitel Mysterious Skin
Regissör Gregg Araki
Manus Gregg Araki
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Brady Corbet, Joseph Gordon-Levitt, Elisabeth Shue, Mary Lynn Rajskub, Michelle Trachtenberg, Jeffrey Licon, Lisa Long, Bill Sage, George Webster (II), Chase Ellison, Rachael Nastassja Kraft, Kelly Kruger, Chris Mulkey, Billy Drago, Richard Riehle

2018-02-24
Jag gillar den här filmen samtidigt som jag inte gör det! Det är tunga saker som berättas i filmen och som tyvärr allt för ofta barn får uppleva. Det som stör mig att filmen känns lite billig på något sätt. Det känns som de sexuella övergreppen och gay-temat blir bara ett stort jippo och det blir svårt att ta det riktigt seriös.

2017-07-10
En given fempoängare!
2016-10-29
Väldigt gripande, spännande och välspelat drama. Joseph Gordon-Levitt gör en av sina bästa roller. Filmen är ganska obehaglig men samtidigt väldigt välgjord.
Albion
2016-07-12
En vämjelig film som i och med att den är välgjord innebär att stanken bara blir än värre. Det är svårt att se sådant här och det finns inget nöje med det heller. Filmen är dock bra och man vill hoppas att det är viktigt att sådant är visas också. Betyget blir en stark 3:a, dvs 3+
PeterTheW
2016-02-15
Det är oerhört starkt och jobbigt, samtidigt väldigt intressant och välgjort. Jag kan förstå att många anser den jobbig och att det finns problem med "tonen", dock tycker jag inte att den är lättsam utan snarare till stor del sedd ur ögonen hos en person med stor förvirring och stora problem och tonen är satt efter hans sett att se världen. Det är ofta väldigt jobbigt att se och innehåller scener magstarkare än jag kan påminna mig att jag sett tidigare. På gott och ont.
CinemaStrange
2015-08-17
Jag är sån som har svårt att ta sådant här seriöst men vad som förvånade mig mest var hur sexuellt frigjord snubben va men eftersom det där mönstret fortsatte blir det väl ett invant beteende men tillslut greppa han själv och insåg vad han egentligen höll på med.

2015-07-03
Starka skådespelarinsatser från de flesta, ett väldigt bra manus, bra regi och.... Jag är så jäkla glad över att de inte satte överdramatisk musik över alla scener, à la "Pojken i randig pyjamas". Om man sätter överdramatisk musik över varje scen så dödar det effekten, och det blir bara löjligt. Men "Mysterious Skin" har fortfarande några problem. Barnskådespelarna var ganska kassa, en eller två scener kändes lite äckligt löjliga, och det fanns en del småsaker som jag störde mig på. Men "Mysterious Skin" är absolut ingen dålig film, och den är mycket starkare än Oscar-beten som Pojken i randig pyjamas. 8/10
2014-11-11
Det finns en kategori av filmer som är välspelade och tar upp väldigt starka ämnen. Filmer som man är tacksam att man tittade på men som man också inser att man aldrig kommer att titta på igen. Ämnet pedofili får mig att känna sådan sorg och ilska att jag inte vet vad jag ska göra. Slutet är så grymt och hjärtskärande att man mår illa efteråt.

2014-06-22
Välspelat, bra regi och en välskriven story, även om temat i sig är vidrigt. Faktiskt en riktigt bra film när man ser helheten. 7/10.
emca
2014-06-20
hade klarat mig bra utan denna film. provocerande eftersom den avdramatiserade utnyttjande av små barn. musiken var HELT FEL! det är ett tungt ämne som man absolut ska ta upp i film men inte på detta sättet. den var inte mörk som den borde, den var äckligt lättsam... säkert många pedofiler som kommer bli glada dock :(