2.5

Myten eller Han snodde en blomma och fick springa för livet

I filmens centrum står Harry Holgersson, en särling och socialt misslyckad man. Han bor på Söder i Stockholm och är ett ständigt återkommande bekymmer för myndigheterna, representerade av socialvårdare, poliser, spärrvakter och läkare. I filmens upptakt knycker han en blomma i en rabatt i Kungsträdgården och genast jagas han av en nitisk polis. Under sin fortsatta flykt möter han en rad bisarra figurer ur Söders halvslum men också sin drömda idealflicka (i olika skepnader) och en gammal förtjusande dam, fru von Grò. Tillsammans uppför de en absurd fars. Han passar inte in i samhällets strikta, fyrkantiga ramar och drömmer hela tiden om något annat i livet. Blomman, som han knyckte den tidiga, ljuva sommarmorgonen, är lika mycket en symbol för det liv, han drömmer om.

Originaltitel Myten eller Han snodde en blomma och fick springa för livet
Alternativ titel The D.T.'s
Regissör Jan Halldoff
Manus Stig Claesson
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Per Myrberg, Evabritt Strandberg, Naima Wifstrand, Bengt Ekerot, Per Oscarsson, Bengt Eklund, Ulf Johanson, Carl-Olof Alm, Bo Andersson, Stig Claesson, Berth Söderlundh

RustyFilm
2019-01-24
Janne Halldoffs första långfilm. En bisarr fars. Så här 53 år senare är enda behållningen med detta de många 60-tals bilderna från söderns höjder och dess slum.