3.9

Nader och Simin ? en separation

Simin vill lämna Iran med sin make Nader och sin dotter Termeh och har redan planerat klart inför detta. Men Nader börjar tänka om och är rädd att lämna kvar sin far som lider av Alzheimers. Därför blåser de av hela resan varpå Simin ansöker om skilsmässa, något som hon nekas. Hon flyttar då i stället hem till sina föräldrar. Termeh bor dock kvar hos sin far i väntan på att hennes mor ska ändra sig.

Originaltitel Jodaeiye Nader az Simin
Alternativ titel A Separation, Nader and Simin, a Separation
Regissör Asghar Farhadi
Manus Asghar Farhadi
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Leila Hatami, Shahab Hosseini, Sareh Bayat, Babak Karimi, Sarina Farhadi, Merila Zare'i, Ali-Asghar Shahbazi, Kimia Hosseini, Shirin Yazdanbakhsh, Sahabanu Zolghadr, Payman Maadi

Skapad 2019-10-13 av bluevelvet
Nader och Simin är ett medelålders par som tillsammans med sin dotter Thermeh planerar att lämna landet för att flytta till Paris på Simins begäran. Dock i sista stund så ändrar Nader sig då...   Läs mer »

ant
2018-04-16
I slutet när pappa nummer 2 blir galen borde få en oscar och nobelpriset samtidigt. Länge sen jag skrattade så.
Frankish
2017-11-25
Jag kände mig väldigt irriterad och eller frustrerad på nästan alla karaktärerna filmen igenom. Deras drivkrafter för att ta sig ur de destruktiva situationer de befinner sig i är desperata och destruktiva i sig. Det känns som att titta på brinnande människor försöka släcka sig själva genom att tända eld på andra. Det blir väldigt utmattande. Fotot, ljudbilden och skådespeleriet är bra. Det ska kännas vardagligt och det tycker jag att det gör. (Detta spelar antagligen lite eller ingen roll, men Simin nekas inte skilsmässa, som det står i beskrivningen om filmen. Hon nekar den själv när det står klart att hon inte får ensam vårdnad över deras gemensamma dotter Thermeh, som är gammal nog att själv välja med vem hon helst vill bo.)
2017-10-28
mattarello
2017-09-06
Farhadi bjuder, liksom i hans senaste och oscarsbelönade "The Salesman", på ett engagerande drama om moraliska dilemman. Den här filmen tycker jag rent av är bättre!
ShenLong
2017-02-10
intressant och välspelad, men vacklar något mot slutet
Mekong
2016-09-01
Trodde att det skulle vara mer av ett rent skilmässodrama, men den vecklar mer och mer ut sig till ett mer komplext moraliskt drama. Situationen förändras hela tiden och ges nya perspektiv. Tycker först att det börjar lite händelselöst men det byggs sakta upp mer och mer, tycker rentav det blir spännande till slut med hur det ska gå. Gränsar till 5 här.
2016-07-28
Väldigt välskriven film kring ett komplext problem i en enkel vardag. Lögn kontra sanning, (denna förbannade) heder kontra moral, kärlek, sorg, föräldraansvar och gudsfruktan (religitards). Bra skådespel och total trovärdighet. Tyvärr är filmen rätt så långdragen och repetitiv, men ändå en film som bör ses. (9+/15)
Rele
2016-07-27
Här är en film som fångade mig. Väldigt trovärdig och bra story. Jag ger en stark fyra.
BrutusBeefcake
2016-07-27
Den var inte alls som jag förväntade mig, på ett positivt vis! Väldigt bra skriven historia som känns jordnära och ytterst verkligt. Bra skådespel och välskrivna karaktärer gör att man aldrig slits från att se den, den gav 100 % fokus. Toppfilm! (14-/15)
kakbakarn
2016-01-18
Filmen är enkel i stilen men moraliskt komplex. Ett fascinerande och ganska mångbottnat familjedrama, men som (likt Turist) kanske i slutänden - för mig, åtminstone - är mer intressant som diskussionsunderlag än filmisk upplevelse. Men ja, självklart bra, och det är hårt av mig att avstå fyran.