2.8

Nadja

Urban vampyrsaga från 90-talet, med komiska och anakronistiska inslag. Om Nadja; en kvinnlig vampyr i New York, som tvingas ta itu med familjeangelägenheter. Filmad i svartvitt och med musik av Portishead.

Originaltitel Nadja
Regissör Michael Almereyda
Manus Michael Almereyda
Genre Drama, Skräck, 90-tal
Skådespelare Elina Löwensohn, Peter Fonda, Martin Donovan (II), Karl Geary, David Lynch, Galaxy Craze, Nic Ratner, Jack Lotz, Isabel Gillies, José Zúñiga, Suzy Amis, Jared Harris
Filmnummer 21981

peterclash
2007-07-26
Jag gillar Donovan men inte vampyrhistorier och den här var rekordtråkig, och väldigt arty på ett trist sätt. Ändå inte helt slöseri med tid.
ropes_in_tears
2006-12-10
Jag har lite samma problem med denna som med "Trance" av Almereyda. Dialogen är stolpig och teatralisk och karaktärerna likaså. Ibland verkar han ägna sig åt stilexperiment bara för att tappa poängen med dem helt. Vilket är synd för det är en rätt intressant handling i grunden och emellanåt skapar han klockrena atmosfärer.
uCj
2006-02-13
Jodå, Lynch gjorde en godkänd insats :) I övrigt en hel del bra, jag tycker Donovan är bra som vanligt... liksom Löwensohn. Tycker det är konstigt hur filmen ibland, lite sporadiskt kändes det som, blev väldigt blurig. Nåja, rätt kul film iallafall!
magicadespell
2004-12-26
skitsnygg,vacker, modern vampyrhistoria
erasercut
2004-07-17
*skrattar* David Lynch som fångvaktare gör filmen helt klart värd att se. Peter Fonda är också rolig :)