3.4

Någonstans i Sverige

En berättelse om inkallade soldater i ett svenskt kompani under beredskapsåren 1939 - 1945; både den militära tjänsten och livet utanför tjänsten med nya romanser. I början av vintern 1939/1940 ligger de värnpliktiga på vinterutbildning uppe i Norrbotten vid finska gränsen, men senare förflyttas de till norska gränsen.

Originaltitel Någonstans i Sverige
Regissör Bengt Lagerkvist
Genre Drama, Krig, Mini-serie, 70-tal
Skådespelare Olle Björling, Jan Nygren, Janne 'Loffe' Carlsson, Per Ragnar, Ove Tjernberg, Hans Klinga, Tommy Johnson, Per Waldvik, Torsten Lilliecrona, Monica Nordquist, Lil Terselius, Gunnar Björnstrand, Stig Törnblom, Meta Velander, Lars Amble, Kjerstin Dellert

picklessmulan
2012-08-27
Ett riktigt mästerverk!! Härligt manus som skildrar kriget i Sverige på ett ypperligt sätt. Skådisarna gör ett fantastiskt jobb. Denna film/serie är ett måste för alla och som lärare kan jag tänka mig att visa denna i lektionssalen för att visa hur kriget påverkade Sverige!! Se Den!
ConnyJ
2012-08-03
Någon skrev tidigare "Mesigaste krigsserien,absolut". Ser man serien som en krigsserie så är klart man tycker det mesigt, men detta är en serie om Beredskapen, om hur det var i Sverige under andra världskriget och inget annat. Då var det klargjort. Jag tycker serien är underbar, fint berättat i fint tempo som man inte ser skymten av idag, lång scener där dem är tysta långa stunder då dem talar ändå. Kul att se Loffe (en jag normalt sett har mycket svårt för) Per Ragnar ( samma med honom) Monica Zetterlund (min favorit) och Underbara Meta Velander.. Alla borde se detta!! Sedan som bonus får man riktigta tv-klipp från tiden och historielektioner med utefter resans gång... 5+
Gigi1943
2012-01-25
Är man 40-talist så kan man inte annat är njuta av denna må-bra-film (även om man inte själv legat i lumpen). Högsta poäng även för castingen, skådisar man inte kan annat än älska.
labi
2010-08-15
Jolo vet hur man gör en bra historia av historia. Sveriges television har dock den budget de har och resultatet blir i regel därefter. Janne Carlsson som här blev Loffe med svenska folket gör här en lysande insats. Kul med Maria Bonnevies far Per Waldvik som Morsgrisen. Lite trist och tillyxad regi av nobelpristagare Pär Lagerkvists son Bengt.
Ola_Schubert
2010-05-22
Vill minnas denna serie som som välspelad men ibland lite tråkig. Dock gilmmar det till med jämna mellanrum.Introduktionen av karaktären "Loffe". Det var roligt då men knappat nu då jag mår illa av att höra Janne "Loffe" Carlssons fåniga garv. En stark trea ibetyg blir det dock i alla fall, inte minst för att "Jolo" och Lagerkvist lyckas fånga tidsandan under beredskapstiden..
Rele
2010-04-19
Sevärd film visar livet och människorna i Sverige när alla länder runt om var med i kriget.
Zipper
2009-07-29
Mesigaste krigsserien, absolut. Men också charmerande, välskriven, välspelad och äkta.
SillyWalker
2008-10-01
Jag kan inte peka på vad det är jag gillar med den, men den är fantastiskt bra. En film som har "det".
ELLEN_SNÖ
2007-06-08
Köpte den till min far i farsdagspresent. Lånade den av honom sen. Jag strecktittade på alla avsnitt. Fastnade direkt! MEn så är jag ju svag för gammla svenska filmer o serier.
goeran
2006-08-19
Trots att det nu är över trettio år sedan jag såg Någonstans i Sverige kommer jag väl ihåg denna miniserie som mycket välgjord och ambitiös och med många bra skådespelare i rollerna. Den fångade på ett mycket bra sätt liv och stämningar under beredskapsåren. Det skulle vara väldigt trevligt att nu se om denna film. Varför kan inte SVT ta och köra lite repriser av dessa äldre miniserier; som t ex Markurells i Wadköping, Hemsöborna och Någonstans i Sverige?