3.4

Naked Harbour

En berättelse om människor som söker kärlek och acceptans till varje pris. Under en vintervecka kommer alla karaktärerna att mötas inför något bestående.

Originaltitel Vuosaari
Regissör Aku Louhimies
Manus Aku Louhimies, Mikko Kouki, Niina Repo
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Sean Pertwee, Emilia Leppilampi, Amanda Pilke, Lenna Kuurmaa, Laura Birn, Jasper Pääkkönen, Mikko Kouki, Matleena Kuusniemi, Aiden Lind, Alma Pöysti, Deogracias Masomi, Pekka Strang, Jekaterina Novosjolova, Aino Louhimies, Meri Nenonen

gjoob
2018-09-15
Det blir aldrig spretigt eller ointressant, trots alla olika levnadsöden man får följa. Riktigt bra skådespeleri, både av barn och vuxna och alla historier är intressanta och (mer eller mindre) gripande på varsina sätt. Däremot lämnade slutet en del att önska, både i det att säcken inte knyts ihop helt tillfredsställande i alla historier och att det blev lite effektsökande. Men då är jag petig, allt annat var riktigt bra. Mycket stark trea, som kan komma att höjas.
2016-12-28
Välspelad film med intressanta och berörande historier. En hel del finsk kärvhet, men det vilar samtidigt något slags hopp genom hela filmen, vilket inte är till dess fördel. Dessutom känner jag mig lite lurad när historierna knappt vävs ihop med varandra. Det känns snarare som åtta (?) fristående novellfilmer som har klippts till en långfilm. Några av sluten kändes också lite väl "jaha?", och trots massor av känslor blev det lite väl platt och ytligt. Men visst fan är den bra, trots allt. (9-/15)
Snah
2015-09-24
Snygg på alla sätt och vis! De som tycker att den är deprimerande har inte sett mycket mörk film. ;)
jp
2013-11-28
Finsk dekadens.
Elmore
2012-10-07
Kan tyckas deprimerande men har helt klart stunder av värme och också humor. Lyckas med att knyta ihop helt olika livsöden till en riktigt bra helhet och man kommer på sig själv med att hela tiden undra vart det ska ta vägen. På toppen av detta så är den riktigt snygg också, om än på ett vemodigt sätt. Det är inte ofta jag dagarna efter sett en film upprepade gånger spontant börjar tänka på den. Det måste vara ett gott betyg. Stark fyra.
callusis
2012-09-26
Borken
2012-09-15
Lite depressiv men annars helt OK.
ami86
2012-06-16
Forsta gången jag ser en finsk film. Förmodligen också sista. Rätt seg och intetsägande faktiskt. Förstår inte vad poängen var.