3.8

Nakna nerver

En aggressiv och självförbrännande manusförfattare har en affär med sin granne samtidigt som han försöker rentvå sig från en mordanklagelse. En psykologisk studie av två komplicerade personligheter och deras relation samt en realistisk skildring av den cyniska miljön i Hollywood.

Originaltitel In a Lonely Place
Regissör Nicholas Ray
Manus Edmund H North, Andrew Solt
Genre Thriller, Film-Noir, Mysterium, Romantik, Drama, 50-tal
Skådespelare Humphrey Bogart, Gloria Grahame, Frank Lovejoy, Robert Warwick, Jeff Donnell, Martha Stewart

Sheepy
2022-01-09
Filmen innehåller många spännande och intensiva scener… men den klickar inte helt för mig. Dixon Steele (Humprey Borgart) är en extremt osympatisk person så i slutändan spelar det ingen roll för mig om han är skyldig till dådet eller inte. Fina rollprestationer dock.
hsimpson
2021-02-09
Riktigt bra noir, med två fantastiska huvudrollsinnehavare. Helnöjd!
goeran
2018-10-23
Mycket trevligt att se om detta ytterst välgjorda filmnoir-drama med två lysande skådespelare, Humphrey Bogart och Gloria Grahame, i huvudrollerna.
myslas
2018-08-19
Börjar som ett rätt lättsamt mysterium men vänder så småningom till en mörk historia fylld av paranoia. Skarp dialog och lysande rollprestationer av Bogart och Grahame. Tappar lite i mitten vilket gör att jag inte sätter högsta betyg men i övrigt är det här en njutning att se på.
Ful_fisk
2016-08-06
Bra och spännande film som dels ger ett spännande karaktärsporträtt med en lysande Bogart, och dels en dyster inblick i Hollywood. Filmen är inte helgjuten, men håller intresset hela vägen och känns rätt ovanlig och speciell. Fint och melankoliskt dyster.
2015-07-28
Ganska mångsidig och komplicerad film för mig att bryta ner. Den är ful och mörk på ett sätt få filmer är. Långt ifrån fantastisk, men bra nog för en fyra ändå.

2015-05-15
Inte riktigt vad jag förväntade mig (att det skulle vara så mycket svärta) men slutet gjorde mig något besviken.
MetalJukebox
2014-08-12
Väldigt bra film med bra stämning och bra utveckling. Bogart är kanon och Grahame är i princip ännu bättre, dock tycker jag hennes karaktär slår över lite väl fort i mitten. Det är inte orimligt, bara kanske aningen ogrundat (utifrån vad filmen ger).
Ojhda
2013-10-14
En av Bogarts bästa! Karaktärerna och deras utveckling är underbart att se och Bogart är riktigt skarp i denna! Rekommenderas starkt!
2013-09-13
Första tjugo är kanon! Humphrey droppar den ena fantastiska onelinern efter den andra, och scenen då Mildred återberättar boken är fullkomligt lysande. Sedan är det slut på det roliga. Kvar är en timmes dussinrulle att ta sig igenom. Svag trea. (7/15)