3.6

Napoleon

En film om den legendariske franske fältherrens unga år.

Originaltitel Napoléon
Alternativ titel Napoléon vu par Abel Gance
Regissör Abel Gance
Manus Abel Gance
Genre Krig, Stumfilm, Biografi, Drama, 20-tal
Skådespelare Albert Dieudonné, Vladimir Roudenko, Edmond Van Daële, Alexandre Koubitzky, Abel Gance, Antonin Artaud, Nicolas Koline, Max Maxudian, Annabella, Marguerite Gance, Philippe Hériat, Pierre Batcheff

Skapad 2019-12-17 av Ihsahn
Napoleon är en mastodontfilm av gigantiska mått. Filmen skildrar Napoleons liv från skolåren på Korsika och fram till att han som general över den franska inrikesarmén invaderar Italien 1796. D...   Läs mer »

2020-11-02
Den svagaste av tvåor enbart för dess historiska värde och tekniska skickligheter. Filmen i sig är så inihelvetes jävla långtråkig. Nån timme var jag ändå hyfsat engagerad men dom sista 3 var bara att kämpa mig igenom. Kan kännas lite konstigt att då ge den en tvåa men hur vissa saker är filmade, dess episka omfattning osv. gör att den ändå får en tvåa. Hade jag sett den för att jag hade lust hade jag antagligen varit något mer engagerad.
hsimpson
2020-04-24
Första akten är bland det bästa jag har sett. De därpå följande akterna är ganska sega, i ärlighetens namn. Toulon-striden är all over the place, och kärlekshistorien töntig och melodramatisk. Helheten är inte mer än "helt okej", men den där första akten, alltså!
skaraborg76
2018-10-23
Ett mästerverk. En av filmhistoriens bästa filmer. Ett måste för alla som anser att film är stor konst!
Gustavo99
2016-12-08
Äntligen sett 332 minuters restaureringen och den spontana känslan av filmen är att den fungerar som ett mikrokosmos av stumfilmseran, Griffith och Man Ray samsas under samma tak. Och precis som med Vertovs Mannen med filmkameran så känns det som ett filmspråk som inte skulle få blomstra förrän flera decennier senare. Polyvision sekvenserna får mig fortfarande att häpna, speciellt med alla lager samtidigt.
Ful_fisk
2015-10-20
Ambitiöst. Men för fem timmars film så vill jag helst bli lite mer engagerad. Detta känns stundtals som en väldigt, väldigt lång historialektion. Oftast känner jag att jag inte bryr mig så mycket om vad som händer Napoleon, och de andra figurerna får jag inte riktigt något grepp om utan blir mest bara förvirrad av alla namn som man förmodligen förväntas känna till. Det finns ett par rätt fantastiska och imponerande scener, men överlag blir det långtråkigt och når inte Griffith-klass.
Erinaceus
2015-05-08
Tekniskt sett naturligtvis väldigt imponerande, men presentationen av Napoleon är väldigt tvådimensionell. Såg Coppolas version, och en rätt så dåligt version av den, jag antar att det skulle vara en helt annan upplevelse att se Bronlows version på bio med orkester (musiken i Coppolas version var inte dålig, men lite trist och fantasilös).
andmoreagain
2014-01-28
Såg Bronlows version ifrån 1983 (som på lagligt sätt inte får visas) men utan polyvision :S Ändå är det den man ska se då Coppolas version anses vara vedervärdig men ändå är det filmens avslut (med polyvision) som anses vara den defintiva höjdpunkten. Nej, det här ger mig ångest. Tänk om Abel Gance hade fått gjort sin version ifrån början och dretstöveln Coppola kunde ha gett fan i filmen. Summa summarum tyckte jag ändå att filmen var makalöst bra och jag antar att bätre än så här kan stumfilm inte bli; fylld med grandiosa scener, fruktansvärt pampigt och medryckande även om vissa scener blir typiskt stumfilms-utdragna, dock blir det aldrig riktigt tråkigt. Önskar verkligen att jag får uppleva den här på bio innan jag dör.
arvidsollenby
2013-12-02
En av mina häftigaste bioupplevelser, såg den precis som emilstjernholm (sätet bredvid t.o.m.) på Royal Festival Hall i London med symfoniorkester ledd av Carl Davis. Är riktigt imponerande hur många tekniker filmen pionjerade och avslutningens polyvision-scener är verkligen fantastiska, kan inte riktigt se hur de skulle gå att uppleva tillfredställande på DVD dock. Det som hindrar från ett maxbetyg är den svagare timmen om Napoleons kärleksliv...
emilstjernholm
2013-12-01
Makalös filmupplevelse. Såg filmen i helgen på Southbank Centre i London med Carl Davis dirigerandes en stor orkester. Kevin Bronlow, som står bakom restaureringsarbetet, skriver såhär om filmen: "If D.W. Griffith gave the cinema its start, Gance grabbed the infant by the hand and gave it a breathless rush through life. Like a benevolent Mephistopheles, he showed it what its future might be. He took the cinema further, technically and aeshtetically, than any of his contemporaries." Jag är benägen att skriva under. Den första akten är en sprudlande uppvisning i innovativ och rörlig filmteknik. Likaså kommer jag aldrig att glömma filmens klimax - triptych-scenerna - och dess intensitet. Ett mästerverk i ordets sanna bemärkelse.
Sznax
2012-09-29
Rent filmtekniskt en av de mest imponerande filmerna som gjorts. Gance använder i princip all tekniker som inte var uppfunna och skapar en av de mest dynamiska filmerna som är gjorda. Tillsammans med ett riktigt starkt manus, riktigt bra skådespelare och massor av fina detaljer (Robespierres glasögon) så blir det en av de starkaste och mest imponerande filmerna som gjorts. Men sedan finns det ett stort problem, att Coppola har kladdat på Napoléon. För "hans" version med sin pappas oerhört italienska musik är inte bra. Sedan att den är i 24 fps (istället för 20) förstör nästan hela upplevelsen (det blir tv-dokumentär stil). Nästa steg blir att någon gång få se Brownlows restaurering, tills dess så får jag nöja mig med den här. Betyg 6.9