3.9

När lammen tystnar

Clarice går på FBI-akademien när hon rekryteras i jakten på en seriemördare som inte bara dödar sina offer - utan dessutom flår dem. Till sin hjälp har hon den fängslade psykiatern Dr Hannibal Lecter, även kallad Hannibal the cannibal p g a sin vana att äta upp sina offer.

Originaltitel The Silence of the Lambs
Regissör Jonathan Demme
Manus Ted Tally
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Anthony Hopkins, Scott Glenn, Jodie Foster, Ted Levine, Frankie Faison, Anthony Heald, Brooke Smith, Kasi Lemmons, Diane Baker, Dan Butler, Charles Napier

OffTheGround
2019-11-03
Omtitt för en vecka sedan. Smutsigare och mer 80-talskänsla än vad jag mindes. Kanske också lite mindre storslagen dock, och jag föredrar fortfarande Manhunter.
Pi-R
2018-11-19
Foster och Hopkins är fenomenala, och deras gemensamma scener är det genomgående toppbetyg på. I övrigt är filmen inte dålig, men den har inte åldrats med behag... seriemördarjakten är rätt banal, och transfobin är riktigt sunkig... så slutbetyget blir en rätt splittrad fyra, långt ifrån både den högre och den lägre betygsnivån, samtidigt som det finns inslag som utan tvekan är både stabil femma och skakig trea. Och Anthony Healds psykiatriker är lika fantastisk som fånig.
päronanton
2018-07-14
En riktig bra film! Otroligt bra skådespel! Anthony Hopkins är riktigt obehaglig! Jodie Foster är lysande som FBI Agent! En pärla till film!
sodomiten
2018-03-11
En 3:a mest för att jag gillar filmerna från början av 90-talet före mobiltelefonens intåg. Det finns en del logiska luckor samt effektsökeri i slutet, men ändå en bra film sammanlagt.
Tonti
2018-02-02
Hade fått för mig att detta skulle vara från en tid innan mainstreamfilmen börjat innehålla en massa gore, och att det skulle vara mer antytt än uppvisat men så var förstås inte fallet. Ganska osmaklig på många sätt men det är svårt att neka till att Demme iscensätter det hela både snyggt och skickligt.
2018-01-23
Lite väl överskattad, men visst den är värd en stark trea eller en svag fyra, men det blir en fyra!!
Hengman
2018-01-01
27 år och några tusen thrillers/rysare senare så är detta inte så mycket att hänga i julgranen. Kvalitativ och smårolig, men har åldrats halvdant.
Zingostar
2017-10-25
Såklart en klassiker. Funkar bra även om man har sett den 3-4 gånger osv. Kan bli lite övertydlig ibland som de flesta amerikanska filmer. Men annars en bra thriller/skräck rulle.
fridenpaden
2017-10-15
Har svårt för strukturen. Känns mer som en del i en längre historia, vilket det i och för sig är. Om det hade varit en miniserie eller en filmserie med samma skådisar så hade det säkert funkat bättre. Såg filmen på bio och redan då tyckte jag att den var för spretig.
Grillo
2017-10-11
Bättre än vad jag minns den som, men har tappat på andra fronter. Som vanligt är Lecter bäst och själva huvudstoryn känns mer som en b-story i jämförelse, precis som med Manhunter. Samspelet mellan Foster och Hopkins fattade jag nog inte lika mycket som ung, men skurken känns idag som en något märklig hop av fördomar, tyvärr. Det daterar den något och gör att den går i "sexuell avvikelse = seriemördare"-fällan.