3.7

När solen står som högst

Tjugotreåriga Lien arbetar som servitris i ett kafé som ägs av hennes äldre syster Suong. Hon delar lägenhet med sin äldre bror, Hai, som är skådespelare. På årsdagen av deras mors död, möts Lien, Hai och Kahn (mellansystern) hemma hos Suong för att hedra moderns minne. Under hela dagen märks en intensiv delaktighet systrarna emellan, men ändå har var och en av dem en hemlighet.

Originaltitel Mua he chieu thang dung
Alternativ titel À la verticale de l'été, At the Height of Summer, The Summer Solstice, Vertical Ray of the Sun
Regissör Tran Anh Hung
Manus Tran Anh Hung
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Tran Nu Yên-Khê, Nhu Quynh Nguyen, Le Khanh

StaffanE71
2017-12-24
Obeskrivligt vacker film. Visuell meditation. Stark 4'a.
BrutusBeefcake
2015-07-18
Likt Trans första film Doften av Grön Papaya lyckas När solen står som högst ta en på en liten minisemester till Vietnam i tv-soffan under nästan två timmar. När solen står som höst ligger på ungefär samma nivå som Doften...med lite mer historia men den sköna meditativa stämningen som fanns i Doften och det tunga i Cyclo kommer inte När solen står som högst riktigt upp till. Det är en bra film och ett skickligt hantverk, men ändå den svagaste i hans trilogi. (9-/15)
gubbenviktor
2015-06-18
Nej du filmtipset. Där hade du fel. Det är ingen femma, utan en etta. Det enda som är kul med den är att man får se hur vardagslivet ser ut i en vietnamesisk stad (för man får inte se många minuter av den vackra naturen). Hur folk lever, bor, inreder, klär sig, äter osv. Typ så. Storyn kan man glömma för det är omöjligt att skilja tjejerna åt. De ser likadana ut.
Poobird
2012-11-04
Otroligt vacker... miljön, stämningen, klippningarna... även jag började ifrågasätta stressen vi lever i och det som kanske slog mig mest var hur glada kvinnorna såg ut, hur avslappnade deras ansikten var (och hur sinnessjukt vackra de var...) och även om jag inte tyckte att det fanns någon direkt utpräglad story som greppade tag i en så var det nog ändå veckans bästa film.
NtoNW
2012-05-14
Vansinnigt vacker film, fantastiska övergångar mellan de olika systrarnas liv. Var på gränsen att ge den en femma. Det finns säkert de som tycker att det inte händer något, men då har de inte lyckats se igenom det yttre skeendet. Och detta är en underbar medicin mot actionförgiftning. Den får "bara" en fyra eftersom jag blandade ihop folk och händelser i början, ja det var först mot slutet jag fattade hela händelseförloppet.
#54
2010-11-17
Mycket stämningsfull.
desithess
2010-06-07
Även fast tempot var långsamt hade jag svårt att hålla isär alla olika personer och relationer... Men rätt stämningfull
ses11
2009-09-11
Exotisk och finstämd.
Myllo
2009-06-16
Jättekul att denna tilltalande film genomgående har så höga betyg. Filmkritikern Erik Helmersson skrev på sin tid att regissören (som även gjort "Cyklo") måste ha fått hjärnsläpp för att kunna göra den. Som ni förstår så saknar jag förtroende för Helmersson.
Albion
2009-06-16
Riktigt innehållslös film egentligen. Mest tråkig helt enkelt. Betyget blir en 2;a