1.8

När syrenerna blomma

En film baserad på verkligheten om den unge Johannes som växer upp i Stockholm under sekelskiftet. Hemmet är präglat av disharmoni och ingen av hans föräldrar bryr sig om honom. Han tas om hand av fattigvården och placeras hos en skomakare i Vada socken, där han får arbeta hårt och får mycket stryk. Vid vuxen ålder återvänder han till Stockholm för att söka arbete. Bittra minnen från hans barndom förföljer honom men han möter också kärleken.

Originaltitel När syrenerna blomma
Regissör Ivar Johansson
Manus Harald Beijer
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Kenne Fant, Nine-Christine Jönsson, Gudrun Brost, Eva Stiberg, Maj-Lis Lüning, Åke Fridell, John Elfström, Anna-Lisa Baude, Ingrid Backlin, Börje Mellvig, Hjördis Petterson, Willy Peters

yrkeschaufföre
2010-06-21
Det är mindre än en vecka sen jag såg den och jag har problem att komma ihåg den, men det beror väl på att jag såg "Kalle Karlsson från Jularbo" för två veckor sen och där spelar ju Kenne Fant åxå huvudrollen. Scenen med kungen var ju rolig iallfall.
kennert
2010-05-16
Slutet är väldigt abrubt.
Fija
2006-06-03
katastrof!
Danny_rules
2006-06-03
noppp
pysokat
2005-08-05
hehe ja. rätt skön att se på men så mycket film... äh det är underhållande! en svag trea dock.
ErnstBlofeld
2005-08-03
på gränsen till OK... men det är lite för mycket "såpa"