3.3

Nära livet

Cecilia har just fått missfall, men hon misstänker att den känslomässigt distanserade maken nog ändå inte ville ha barnet. Stina är lyckligt gift och väntar sitt första barn närsomhelst. Den ogifta Hjördis funderar på abort när hon märker att den blivande fadern inte bryr sig. Filmen utspelar sig på ett BB.

Originaltitel Nära livet
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ulla Isaksson
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Ingrid Thulin, Eva Dahlbeck, Bibi Andersson, Barbro Hiort af Ornäs, Max von Sydow, Erland Josephson, Gunnar Sjöberg, Ann-Marie Gyllenspetz, Inga Landgré, Margaretha Krook, Kristina Adolphson, Inga Gill

labi
2018-09-15
Oj, så bra. Femman är nära!
Raimo_1985
2018-08-19
Berörde mig på djupet. Inget att anmärka på här.
daniel77
2018-07-17
Brutal och smärtsam i både öden och hur barnmorskemiljön såg ut på den tiden. Enkelt, snyggt upplägg och bra skådespelarinsatser. Trevligt med en nysedd fyra på Bergmans 100 årsdag (då jag såg den).
Punkliv
2015-01-28
Rekommenderad fyra. Pendlar mellan trean och fyran och betyget är jävligt svårt att sätta, sätter en otroligt stark trea för nu, men det är mycket möjligt att jag höjer senare för mer betänketid behövs för det slutgiltiga betyget. Bibi, Barbro och Max är fantastiska, även om den sistnämnde är med en kort stund. Stabilt skådespel ifrån övriga också, men de lyser starkast.
goeran
2014-02-18
Ingmar Bergmans BB-drama Nära livet från 1958 har utan tvivel en del förtjänster; åtskilliga inslag i filmen är trovärdiga och realistiska men filmen som helhet känns ändå något daterad.
filmfreak1
2013-09-22
Enkel men uttrycksfull.
Hedersknyffel
2012-06-26
Instämmer om Erland. I gengäld mycket fin insats från en ung Bibi och ett intressant fokus på klass som inte är allt för vanligt hos Bergman.
TobiasRydén
2011-10-11
Förutsägbar och med ojämnt skådespeleri. Jag tror inte jag har sett Erland Josephson sämre.

2010-07-14
Mycket bra faktiskt. Svag 4a
deneb
2010-01-09
Överraskande bra! Jag är inte så bergmanfrälst annars, men den här bjöd på stark dialog, mycket bra skådespeleri och så sänder man några tacksamhetens tankar till utvecklingen inom vården och synen på kvinnor och graviditet.