3.6

Ballad of Narayama

I kabuki/nô-form berättas historien om Orin som börjar närma sig 70 år. I den avlägsna byn där hon bor innebär det att hon snart måste vandra upp på berget Narayama för att dö. Men först vill hon se till att allting är väl ordnat hemma - att hennes son skaffar sig en ny fru, att skörden ska räcka, att ingen ska behöva lida av vanära.

Originaltitel Narayama Bushiko
Regissör Keisuke Kinoshita
Manus Shichiro Fukazawa, Keisuke Kinoshita
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Kinuyo Tanaka, Teiji Takahashi, Yuko Mochizuki, Danko Ichikawa, Keiko Ogasawara

2021-05-26
Jag verkligen älskar hur många av scenerna är uppbyggda, övergångarna är ofta helt makalösa och jag verkligen hänförs över hur fantastiskt gjort det är. Det är otroligt snygga scenografier dom fått till och blandningen av teaterkänsla och film fungerar bitvis fantastiskt. Med dom här starka lovorden så kanske det känns konstigt att jag satt en tvåa, men nej. Storyn, karaktärerna, berättandet osv. har liksom ingenting att komma med som engagerar mig. Jag får aldrig känsla för det filmen vill säga och den når mig aldrig. Min upplevelse blir liksom inte mer än en slät tvåa då jag för det mesta bara är uttråkad. Men jag är ändå glad att jag såg det här och wow vad snyggt det var på sina ställen!
lucius
2017-11-19
Väldigt expressionistiskt berättat. En av dom snyggast ljus-satta filmerna jag sett.
Tonti
2015-01-20
Wow, vilken film! Lysande blandning av folklig teatertradition (snarare kabuki än noh) och djärv formmässig stilisering. Resultatet är hisnande snyggt och djupt gripande, Ska se Imamuras version men ser det som närmast omöjligt att den övertrumfar denna.
Lillaprinsen
2014-10-01
Jag anslår mig till de som jämför de två filmversionerna. Medan Imamura använder berättelsen för ur ett större perspektiv sätta in människan i biologin, så snarare understryker Kinoshita i sin version det mänskliga i en omänsklig miljö. Hans film är också den mer eleganta, den renare, min favorit av de två!

2013-08-01
Känns mer som en pjäs än som en film tyvärr, och här finns det inte mycket som överträffar Imamuras version. Roliga övergångar mellan kulisserna och snyggt foto är det bästa jag kan säga om filmen.
TheJack
2012-02-17
Åh, jag är väldigt svag för filmens teatrala artificialitet. Iscensättningen är så jävla snygg och jag älskar hur växlingar i tid ibland sker i en och samma tagning. No-berättaren är hur bra som helst och jag tycker att det känns som Kinoshita bygger en mycket lyckad bro mellan no-teater och film, och jag älskar det. Jag tycker nog att Imamuras version är snäppet vassare dock, men de två filmerna är väldigt olika vilket gör att de kompletterar varandra bra.
Mikka
2011-10-27
Rätt så charmigt med fina kulisser men som film kan jag tyvärr inte tycka att det är speciellt bra.
Hangaround
2010-01-03
Det är inte lätt att vara gammal, eller ung, för den delen. Kinoshitas konstnärliga psudo-no utmanar både sig själv och sin publik. För en så pass konstnärlig film, blir den överraskande gripande. Mellantinget mellan Kurosawas Blodets tron och Shinodas Double Suicide. Långt ifrån samurajer och västerländsk estetik, vilket nog är anledningen till att den är så pass bortglömd idag.
MilkMonkey
2007-11-13
femtielfte försöket jag sett med en No-berättarröst men det första som funkar . . överhuvudtaget den enda riktigt teatriga film jag fallit pladask för . . Kinuyo, hon är en gudinna, oj oj oj . . imamuras version är bra, men Kinoshita is da man
Sibilisibili
2006-03-04
Jätte-, jättefin film. Jag har inte sett Imamuras version, men med tanke på hur bra Ålen var, och hur bra det här materialet är borde det vara sevärt. Det här är i alla fall det. Se den om ni kan.