2.2

Nätet

Angela ser fram mot sin efterlängtade semester, men den kommer inte bli som hon har tänkt sig. Någon tar hennes identitetshandlingar och stjäl hennes identitet. På nätet har någon ändrat alla data om henne, gett henne ett nytt namn och en ny identitet hon inte vill ha.

Originaltitel The Net
Regissör Irwin Winkler
Manus John D Brancato, Michael Ferris
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, Action, 90-tal, Thriller
Skådespelare Sandra Bullock, Jeremy Northam, Dennis Miller (I), Diane Baker, Ray McKinnon, Ken Howard, L Scott Caldwell, Wendy Gazelle, Robert Gossett, Gene Kirkwood, Gerald Berns, Margo Winkler, Daniel Schorr

Skapad 2019-12-15 av Rollywood
I Irwin Winklers film Nätet tar Sandra Bullock på sig rollen som den unga enstöringen och datanörden Angela Bennett vars vän dör i en mystisk flygolycka efter att ha kommit på några personer s...   Läs mer »

Nalleman
2018-10-13
Inte så tokig men när man ser filmen så här många år efter att den gjordes och handlingen kretsar kring datorer känns den oerhört gammal.
pungsnigel
2018-02-27
Dragit mig ifrån att se denna i alla år men nu hände det. Kan tänka mig att folk tyckte den va helt okej när den kom och Internet var nytt och hett. Den har ju dock inte åldrats väl alls utan känns extremt B.
2018-02-24
Helt ok!!
krank-mma
2018-01-13
Som tekniskt kunnig måste man vara beredd på att "suspend your disbelief" och acceptera att skildringen av tekniken här mer är till för de tekniskt obevandrade, och för att det ska bli en tydlig film som inte tyngs ner av alltför mycket teknisk exposition (det finns mycket som händer i filmen som hade behövt förklaras mer om de haft "realistisk" grafik på skärmen, för riktig hacking är inte så grafiskt tydlig...). Jag tycker om att huvudpersonen inte sexualiseras, att hennes datorkompetens aldrig ifrågasätts utifrån hennes kön, och att männen i filmen generellt skildras som dumma, elaka, kåta, egocentrerade. Med andra ord, ganska precis så som vi ofta upplevs av kvinnor i tech-branschen. Däremot är filmen tyvärr inte tillräckligt spännande, och med det faller upplevelsen ordentligt; det ska ju föreställa "thriller"...
myslas
2017-08-01
Det här var en rätt dålig film när den kom men eftersom "vanligt folk" inte hade en aning om hur nätet och datorer fungerade när den släpptes var det inte särskilt många som reagerade på den usla skildringen av nätet och hackers. Hur som helst kan man skratta lite mer åt det idag och kan man bortse från absurditeten i huvudhandlingen så är resten ok ändå.
PiratDjinn
2017-01-16
Sämre film än så här är svårt att göra även om man anstränger sig.
2016-10-27
En av Sandra Bullocks bästa! En riktigt bra och spännande film!
2016-08-03
Ett barn av sin tid så att säga. Internet var förhållandevis nytt och otroligt spännande. Nätet är en helt okej thriller där tack o lov blippandet och knattrandet på tangenter inte tar överhanden.
92axha10
2016-02-20
Väldigt uttröttande att titta på. Inte intressant nog och alldeles för långtråkig och utdragen för att vara värd att se igenom.
yrkeschaufföre
2015-04-19
Jag minns att den kändes otrolig och överdriven då men nu ligger det ju väldigt nära min verklighet iallafall. Spännande och otäck med många nära-ögat-tillfällen.