2.7

Nationens födelse

Det amerikanska inbördeskriget ödelägger nationen, familjer och vänskapsband. I den diktatur som uppstår när de svarta tagit över södern sätts lojaliteter på spel i denna film som är lika klassisk som rasistisk.

Originaltitel The Birth of a Nation
Alternativ titel The Clansman
Regissör D W Griffith
Manus D W Griffith, Frank E Woods
Genre Krig, Drama, Stumfilm, Romantik, 10-tal
Skådespelare Lillian Gish, Mae Marsh, Henry B Walthall, Miriam Cooper, Mary Alden, John Ford

Skapad 2007-05-29 av JoeZ
Att ens börja förklara vad The Birth Of A Nation gjorde för filmmediet, eller vad regissören D. W. Griffith ensam gjorde för filmkonstens framsteg är stort. Griffith gick inte in i filmindustrin...   Läs mer »

2019-03-11
Skitdålig och tråkig och alldeles för lång och det även om en bortser ifrån att det är 3 timmar KKK propaganda.
gjoob
2018-02-25
Några fina krigsscener här och var men alldeles för lång och seg och dessutom inte så intressant bortom dess filmhistoriska värde.
skitbad
2017-10-31
Att man måste ta till hänsyn och väga in att "världssynen" förändras när man ser äldre film må vara en sak men när porträtteringen isig är såhär onyanserad spelar det ingen roll vad som visas, det är ändå dåligt. Det blir givetvis extra negativt med tanke på vidrigheten i just denna film, klippningen är uppenbart banbrytande och fantastisk, bildlösningar och rena berättargrepp likaså men bristerna är för stora i gestaltning för att kunna ses över! När gestaltningarna dessutom är så extrema blir det sett till filmupplevelsen ett enormt minus, jag kan omöjligt ge högt betyg till något som jag uppfattar som en negativ filmupplevelse. Med det sagt vill jag på inget sätt förringa filmens kvaliteér, jag blir oerhört imponerad och kan hylla filmens delar som förtjänar det men då FT-betyg är en uppskattning av min personliga filmupplevelse blir betyget därefter.
KalleB
2016-03-14
Jag brukar försöka lägga bort politiska åsikter när jag ser film. Det går inte riktigt att göra här på grund av hur naivt sidorna presenteras. I precis allt som de med filmen vill att man känna så känner man motsatsen.
SID6581
2015-11-20
Visst finns här några fascinerande scener rent visuellt, men utöver det så dryper dyngan av rasistikt berättande och stereotyper. Som att titta på Kalle ankas julafton med nästan bara de dåliga scenerna. Att filmen är så jävla lång gör inte direkt saken bättre heller, i synnerhet då del två är den värsta av de bägge.
Jämte
2015-08-31
Egentligen en okej film, tekniskt och berättarmässigt sett. Men den ruttna människosynen gör att den förtjänar ett lägre betyg. En svag tvåa.
Rhofpheh
2015-07-28
Rasistpropaganda med fördomar och stereotyper som ständigt visat sig både skadliga och felaktiga. Visst att filmen kom med flera tekniska framsteg och influerade filmvärlden till det bättre på den fronten. Men jag inkluderar även budskap i betygsättning av filmen, och budskapet är helt bedrövligt. Jag har aldrig sett en sämre film!
Taandborste
2014-10-15
Intressant från ett tekniskt och historiskt perspektiv, men var för mig en "film man ser bara för att kunna säga att man sett den"-film
bad_droidboy
2014-01-23
Risig film med dagens mått såklart. Bisarra karikatyrkaraktärer men de flesta klyshor man kan hitta dock en tekniskt intressant film som känns modern på flera plan och barfighten är riktigt nice. Hör hemma på ett museum och är rätt sömnbetingande därav betyget
Tonti
2013-11-16
Några majestätiska scenerier naturligtvis och Griffith bemästrar många av filmens nya tekniker väl men det är ändå bara ett fåtal scener som inte faller på att de är platta. Dessutom är den rasistiska ideologin sammanvävd på ett så tätt sätt med filmens språk att den sällan går att bortse från. Och även om den utspelar sig i en förgången tid är det naturligtvis en kommentar till 10-talets politiska situation och det är därför lätt att se det som att den direkt uppmanar till hatbrott. Intressant film på många sätt naturligtvis.