3.8

Natt och dimma

Dokumentär om nazisternas grymheter i koncentrationslägret i Auschwitz.

Originaltitel Nuit et brouillard
Alternativ titel Night and Fog
Regissör Alain Resnais
Manus Jean Cayrol
Genre Kortfilm, Dokumentär, Krig, 50-tal
Skådespelare Michel Bouquet (röst)

Skapad 2019-12-20 av NEDERVETIL
Hur kan vi människor begå så hemska saker som massmord? Filmaren Alain Resnais besöker Auschwitz samt Majdanak bara tio år efter befrielsen av dessa koncentrationsläger. Samt begrundar den lu...   Läs mer »

Skapad 2019-12-19 av AgnesPetter
Night and Fog, dokumentären om Nazitysklands dödsläger som i början av 1940-talet (endast 13 år innan filmen spelas in) styrs enligt bestämmelsen om Den Slutgiltiga Lösningen… Filmen består a...   Läs mer »

Ful_fisk
2017-03-08
Bra förintelsedokumentär som dock förlorar lite på att man sett så enormt mycket av dessa fakta sedan tidigare. Förmodligen var den väldigt omskakande när den kom, men när man idag har kunnat avnjuta Shoah och tusentals TV-dokumentärer om koncentrationslägren är det framför allt ställningstagandet på slutet som sticker ut. Ändå en klart sevärd och fascinerande film.
Zipper
2015-06-23
Ytterligt vidrig, men samtidigt effektivt berättad. Musiken, fotot och berättarrösten bildar tillsammans en otroligt berörande upplevelse. Vet inte riktigt vad jag ska sätta för betyg ännu.
MrsSmiths
2015-03-24
Gjorde misstaget att tro att jag skulle kunna äta samtidigt som jag såg den här. Ingen bra idé.
Bomkia
2014-07-27
Otroligt starka bilder. 4a.
hestret
2013-08-04
Tycker det är rätt svårt att beskriva den här filmen, men jag mådde rätt dåligt under och efter filmen på ett sätt som jag inte brukar. Men Resnais är ju en riktigt duktig dokumentärfilmare som effektivt och engagerande får fram sitt budskap. Vissa har sagt att berättarrösten är distanserad eller dålig och det förstår jag inte riktigt. Jag tycker snarare att det är uppfriskande att en holocaustdokumentär tydlig tar ställning snarare än att bara vara objektiv. Här tycker jag att Resnais förakt för händelserna skiner igenom på ett gripande sätt. Mixen mellan mardrömslikt arkivfotografi och Resnais mästerliga, långsamma och genomarbetade tagningar av ett nu lugnt och färgglatt landskap är en otrolig fröjd för ögat samtidigt som det är väldigt störande. På ett annat sätt än de flesta andra filmatiseringar fångar han det enorma i förintelsen, men märk väl att jag inte sett Shoah. Det är en riktigt bra film som alla borde se. Det var dock ett par grejer som petar ner filmen från en femma och det är musiken. Jag tycker den är bra för det mesta, men ett par gånger får den mig att stanna upp och då tappar man bort sig i filmen. Filmen vinner på att vara kort, men det är vissa saker som lämnas lite för grundligt behandlade. Dessa kvarvarande frågor - framförallt om sådant man inte visste innan, men behandlas ytligt, som existensen av gängledarna och prostituerade till exempel - får också en att bli tagen ur filmen lite grann. Det är däremot tämligen små klagomål och det är ändå en stark fyra.
goeran
2013-06-08
En välgjord dokumentär som måhända har skrivit upp lite för mycket under senare år.

2013-01-17
Natt och dimma har förstört mig för livet, eller nazisterna har, någon har. Detta är pur existentiell ångest, pur ondska, pur smärta. Vill varken vara människa, djur, knappt finnas till efter det här.
SID6581
2012-10-25
Starkt gripande! En kompromisslös peotisk berättarstil som berör på djupet, men formatet gör den samtidigt väldigt daterad och trots alla känslor lyfter dokumentären inte riktigt för mig på samma vis idag som den kanske skulle gjort om jag levt på 50-talet.
koldowsky
2012-09-19
Intressant att så många stör sig på berättarrösten... Texten (som framförs av Michel Bouquet) är överlevaren och poeten Jean Cyrols egna ord och bildar i min mening en ypperligt fin och effektiv kontrast till bildspelet.

2012-07-31
Blir tokig på berättarrösten och musiken är inte så vidare värst bra heller. Trist för här fanns det ändå potential för något som verkligen kunde bli intressant och slagkraftigt.