2.5

Nattbarn

En man läser polisens papper om fången Nils "Nick" Boman, som han besöker i fängelset. Hela Nicks historia rullas upp inför besökaren.

Originaltitel Nattbarn
Regissör Gunnar Hellström
Manus Gunnar Hellström
Genre 50-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Gunnar Hellström, Harriet Andersson, Erik Strandmark, Nils Hallberg, Birgitta Olzon, Sven-Eric Gamble, Marianne Löfgren, Stig Järrel, Märta Arbin, Sven Almgren, Bengt Eklund, Siv Ericks

Redheaded
2019-05-18
Många bra skådespelare! Gunnar Hellström själv är bra (även regi) och Stig Järrel är lägmält lysande! Ganska typisk 50-talsfilm, tycker jag.
C12
2018-04-24
Här har man sneglat på samtida amerikanska filmer, men bara sneglat
KyLLo
2018-04-24
Intressant handling och ett fantastiskt bildspråk. Lite ojämnt ljud. En stark trea.
monsterpop
2014-05-06
"det kommer inte alls att bli bra. det blir likadant imorgon!"
origC-J
2010-10-02
Man undrar lite vad man höll på med i Sverige under det sena 50-talet. I USA var film noir fortfarande på modet och i Frankrike fanns Melville och Co., med nya vågen runt hörnet. Här fanns det uppenbarligen en pilsnerfilmsbild av brottslighet och brottslingar som nåt slags förvuxna buspojkar. Se den för den alltid undersköna Harriet Andersson, som spelar (lätt förtäckt) prostituerad.
kennert
2010-07-25
Bra spel överlag.
HerrArne
2010-07-21
Harriet Andersson och musiken räddar den svaga trean.
Bond26
2007-05-15
svag tvåa
jep
2005-09-27
Stark tvåa. Många bra scener trots en hel del överspel. Saknar dock en psykologisk förklaring till varför huvudpersonen gör sina destruktiva val.