3.4

Nattbarn

Nattbarn bygger på en serieroman av Hanna Gustavsson och handlar om 14-åriga Iggy som lever parallellt internetliv för att undkomma vardagstristessen. En berättelse om identitet, sexualitet, gränsland och vänskap.

Originaltitel Nattbarn
Regissör Sanna Lenken
Manus Sanna Lenken
Genre 2010-tal, Kortfilm, Drama
Skådespelare Mimmi Cyon, Albin Grenholm, Gizem Erdogan, Ulrika Nilsson, Daniel Söderlind, Samira Favilla, Joel Bäcklund Reboia

Kortfilm
2017-09-01
Den känns inte uppbyggd enligt standardmall, utan mycket är nog hämtat från verkligheten. Bra castat och kul att internet är helt tecknat. Mycket pinsamheter och många kan nog känna igen vissa delar. Jag kan tycka att det är synd att ingen rollperson känns riktigt sympatisk. Det är en fördomsfull person som snackar skit om sin vän, en tjuv som vägrar stå för det och en påflugen person som manipulerar en som är svagare. Å andra sidan är väl inte dessa människor särskilt sympatiska i verkligheten heller. En svag fyra. Bra för att vara en svensk novellfilm.
ouimadame
2017-08-19
Grym rulle efter grym bok!
HerrNenne
2017-08-12
Väldigt lyckad filmatisering av serieboken. Är riktigt imponerad över hur äkta det här känns. Speltiden kändes också helt perfekt och den här svenska tafattheten jag så ofta skyr finns det inte ett spår av här. All cred till båda skådespelare och filmmakare!
Rele
2017-08-10
En bra kortfilm. Skådespelarna och regissören var duktiga. Jag ger en trea.
Spidde
2017-08-10
Riktigt lyckad filmatisering av den grymma serien. Tycker de hittade helt rätt tonläge och skådisarna passar bra, särskilt hon som spelar Iggy. Jag vill se mer och hoppas starkt på att de filmar Iggy 4-ever också!