3.7

Natten

Efter tio års äktenskap har författaren Giovanni och hans fru Lidia glidit isär. Giovanni är inte längre attraherad av sin fru, hon finner honom tråkig och självcentrerad. Under loppet av en natt ställs de inför hjärtesorg, desperation och personlig förlust.

Originaltitel La notte
Alternativ titel The Night
Regissör Michelangelo Antonioni
Manus Michelangelo Antonioni, Ennio Flaiano, Tonino Guerra
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Monica Vitti, Bernhard Wicki, Rosy Mazzacurati, Maria Pia Luzi, Guido A Marsan, Vittorio Bertolini, Vincenzo Corbella, Ugo Fortunati, Gitt Magrini, Giorgio Negro, Roberta Speroni, Odile Jean

Sheepy
2022-07-27
En relativt lågmäld/långsam film som är rik på nyanser. Den är dessutom mästerligt regisserad och innehåller bland det vackraste svartvita fotot jag någonsin sett. Förutom detta är det förmodligen en film som kan växa ytterligare om man ser den fler gånger.
BjörnBandhund
2021-12-16
Otroligt bra. Min första Antonioni gjorde mig inte besviken - jag var helt indragen i dessa tre människors liv från början till slut. Det är möjligt att dialogen blir lite teatralisk ibland, men det gör inget när den framförs av så skickliga skådespelare. Det är också möjligt att de tidsdokumentära aspekterna såhär 60 år senare får mig att gilla detta ännu mer än vad jag gjort om jag varit med 1961, men det struntar jag i. Det är stundom melankoliskt som bara den, men man lämnar ändå filmen med en positiv känsla. Som det ska vara med bra dramafilmer. Jag ger oftast en femma först vid omtitt, men detta får faktiskt bli ett undantag. Fantastisk film!
F-M-J
2021-08-27
En studie av effekterna av förvisande i ett parförhållande. När man blir utsvulten på närhet och trampas med medlidande eller självömkan som primära anledning för att fortsätta förhållandet hamnar man i ett limbo som är filmens sfär. Mycket bra film. Stark fyra.
KyLLo
2021-03-22
För finkulturella. Den är mycket snygg, men i övrigt absolut inte i min smak. Det italienska språket tar även kål på den mysiga stämningen när de är gapiga, mångordiga och pratar snabbt.
JohnTron
2020-05-10
Jag förstår att denna film är en vattendelare. Man kan tycka att den är vansinnigt tråkig och intetsägande. Men för min del är den helt fantastisk. Bilden av överklassens tomhet och meningslöshet är stark och framåtskridande. Briljant visat att när människans kultur status och status inte längre håller så är det naturen som i slutändan är det viktiga. Redan när jag såg den första gången så blev den en ögonöppnare, och är numer en av mina favoritfilmer.
hsimpson
2019-06-28
Dubbad, svartvit film med nattklubbsbesök och nattliga fester. Trots snygg start var det här fruktansvärt tråkigt och bisarrt. Det påminde alltför mycket om det tvivelaktiga nöjet att försöka bekanta mig med Fellini för några veckor sedan... Ljusår ifrån mästerverket "Yrke: reporter", så jag ska ge Antonioni någon mer chans.
Roswall
2017-01-03
Jag tycker bättre om den här en Äventyret. Natten är intressant, dialogen är tänkvärd, men det som händer under dagen föredrar jag ännu mer. Särskilt de dialoglösa scenerna.
Hypostas
2016-03-06
En seg och trög film som inte alls är lika fascinerande som L'eclisse (1962). Marcello Mastroiannis rollkaraktär är så tråkig och ointressant att klockorna stannar. När Lidia planlöst vandrar omkring i staden och betraktar människor och föremål så påminner filmen om L'eclisse, och då är den också som bäst.
andmoreagain
2015-12-31
Stiliserad tråk-film, typisk för Antonioni. Bra skit men det finns bättre filmer att somna till.
foppa99
2015-12-09
även om man förstår poängen o uppskattar den så behöver inte filmen inte vara bra. sevärd, men inte direkt underhållande för mig