Natten har sitt pris

En ung kille, Caleb, bor på en bondgård i den amerikanska mellanvästern. Han blir ofrivilligt medlem i ett vampyrgäng när en tjej, Mae, som han träffar visar sig tillhöra detta gäng. Mae biter honom, men istället för att låta honom dö, ges han chansen att överleva som odödlig - som vampyr... Det innebär att Caleb själv måste jaga om nätterna. Men Calebs far kämpar för att hitta Caleb och för att rädda hans själ.

Originaltitel Near Dark
Regissör Kathryn Bigelow
Manus Kathryn Bigelow, Eric Red
Genre Skräck, Drama, Thriller, 80-tal
Skådespelare Lance Henriksen, Bill Paxton, Adrian Pasdar, Tim Thomerson, Jenny Wright, Jenette Goldstein, Joshua John Miller, Marcie Leeds

Skapad 2005-03-30 av MacDuff
Det här är den i särklass bästa vampyrfilmen jag sett. Filmen handlar om Caleb, en amerikansk bonnläpp från Oklahoma, som plockar upp den söta lifterskan Mae. När han försöker få henne att...   Läs mer »

Stan
2016-03-16
Märkte direkt att samma människa har regisserat Point Break. Samma ton, känsla, foto, musik. Underbart. sen är storyn rätt deppig och slutet lite meh, dock är öppningen briljant så 4/5. Annorlunda vampyrfilm som förtjänar mer uppmärksamhet.
myslas
2015-12-04
Stämningsfull, cool och rätt underhållande. Kul att Paxton för en gångs skull inte är tråkig. Jag föredrar dock The Lost Boys, men det kan kanske bero lite på nostalgiska skäl.
KimEkberg
2015-10-31
urk tråkig
ouimadame
2015-04-05
Mer cool än bra! Lätt sevärd. Visuellt mycket snygg!
Galivan
2015-04-01
Jag gillar att det utspelas nästan helt nattetid, det är mörkt, och musiken av Tangerine Dream ligger även under dialoger och bidrar till atmosfären. Det utspelas ju ute på landet på prärien (eller vad det heter), och fotot har en del snygga bilder. Handlingen flyter på av sig själv, inte mycket tidshopp. Den har en rå känsla, smått bizarr, med viss humor-underton. Man har kryddat till det i överkant med våld ibland i min smak. Men det är ingen central ingrediens. Paxton spelar en av de mer "wicked" typer jag har sett på film, riktigt skruvad. En sammanfattning av handlingen skulle inte ha mycket innehåll egentligen. Men grundscenariot , de öde miljöerna på natten och händelserna som går i varann på ett sammanhängande sätt, är tillräckligt för att skapa nånting intressant och originellt. Det är också en ball upptrappning mot slutet. Den får 3- så länge.
DanjelFalck
2015-03-07
Bill Paxton briljerar.
Devils_Arcade
2015-02-24
Sämst
Raimo_1985
2015-02-20
Musiken är verkligen det bästa i den här filmen. Men jag tycker annars det är mer svinig bikerfilm (utan motorcyklar) än vampyrfilm. Sviniga as som åker omkring och beter sig som arslen mot oskyldiga. Sånt brukar jag tröttna på rätt snabbt och det gör jag också här.... Ett starkt godkänt till denna småsmutsiga film.
Solidus
2014-12-28
Godkänd vampyrhistoria som lyfts upp av sitt val av miljö. Skådespelarna gör mig inte besviken och det är kul att se ett kända ansikten från mästerverket "Aliens" återförenas. Även fotot tilltalar mig, då det ger filmen en smutsig design. Gillar du vampyrer, men är trött på slott i Transsylvanien och inte har sett "Near Dark", kan jag rekommendera att du ger den en chans.
martineden
2014-12-28
[rek. 4] Detta är på många sätt en imponerande och mycket bra vampyrfilm; regin är till exempel mycket bra och även känslan av södra USA, cowboys etc. Jag uppskattar även att man tonar ner de övernaturliga elementen och tar en mer "medicinsk" riktning. Skådespelet är fint överlag men bäst är Bill Paxton i sin excentriska roll. Filmens stora brist är manuset: man känner att det finns en berättelse under alla lager, men denna kommer helt aldrig fram och blir aldrig en aktuell faktor. Istället känns det som episoderna nästan slumpartat staplas på varandra utan ett starkt internt samband. Hade behövt dramaturgiska faser. Likväl en bra film! 3.