3.4

Natten och staden

Harry Fabian är en småskurk som vill komma upp sig i världen. Han har en plan för att ta kontrollen över den professionella brottningen.

Originaltitel Night and the City
Regissör Jules Dassin
Manus Jo Eisinger
Genre Film-Noir, Kriminalare, 50-tal, Thriller
Skådespelare Richard Widmark, Gene Tierney, Googie Withers, Hugh Marlowe, Francis L Sullivan, Herbert Lom, Stanislaus Zbyszko, Mike Mazurki, Charles Farrell, Ken Richmond

KimEkberg
2018-04-03
Verkligt tajt film, som föranleder Guy Ritchies förvecklingsgangsterhistorier. Väloljad vindlande Londonvärld befolkad av skrupelfulla figurer med märkliga namn, med självuppfyllande och dollartecken för ögonen. Bäst är stunderna av plötslig kaxighet i nattsvart nedåtspiral.
C12
2017-05-17
Gick ut löst, men föll sedan tillbaka. En film som aldrig lyfter, och sista halvtimman var riktigt tråkig.
andmoreagain
2016-10-09
Trevligt med en brittisk noir med många typiska noir-attribut; snygga scener, cyniska personligheter och mörka miljöer men som ändå känns lite egen fast inte onormalt bra.
Hypostas
2013-12-31
Mycket bra film noir. Blir lite seg mot slutet, men en stark trea är den värd.
Astrojacob
2013-06-10
Skön noir med fantastiska karaktärer i alla småroller runtom. Mysmiljö och lite nerv. Fyra.
Sznax
2013-04-12
Mörka London-miljöer bildar en perfekt bakgrund till en väldigt oviss och spännande film. Starkt manus och extremt väl valda skådespelare (Sullivan och Lom är helt fantastiska). Filmen faller en del på att delar av filmen är lite väl ologisk och dessutom är Widmarks karaktär inte särskilt rolig. Betyg 6.6
Tonti
2012-04-27
Dassin tycks vara en kassaskåpssäker leverantör av kvalitets-noir. Här är London skummare, skitigare och mer stämningsfullt än någonsin. Storyn i sig är inte fantastisk men tillräckligt bra och den täta stämningen och det fantastiska fotot räcker mycket långt.
HerrArne
2012-03-19
Hantverket är hur bra som helst och väger lätt upp manusets brister. Svag fyra.
TobiasRydén
2011-07-18
Filmen blir drägligare om man tolkar det som vissa här anser vara Widmarks överspel, som hans rollkaraktärs ADHD-personlighet. Jag tycker det var en genomgående intressant film, men skådespeleriet var lite styltigt emellanåt och filmen hade tjänat på om Dassin hade fått mer och filmbolaget mindre makt.
DanielMott
2010-05-06
Night and the City är en stilfull brit-noir med alltid skicklige Richard Widmark (som samtidigt överraskande drar ner helhetsintrycket mest genom sin rollfigurs hysteriska personlighet) och vackra Gene Tierney. En tajt och spännande berättelse som dessutom lyckas hålla mitt intresse uppe trots sportinslagen (boxning), vilket annars brukar göra mig gäspig ganska fort. Betyg: 4-