3.5

Nattens diamanter

Två unga pojkar rymmer från ett koncentrationsläger och tvingas färdas i mörka skogar utan mat eller vatten.

Originaltitel Démanty noci
Alternativ titel Diamonds of the Night
Regissör Jan Nemec
Manus Jan Nemec
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Ladislav Jánsky, Antonín Kumbera, Irma Bischofova

KimEkberg
2021-01-12
ja, men så här kan man absolut också göra film. trevligt och följsamt dissociativt bildflöde.
hsimpson
2019-11-23
Lite för surrealistiskt och påfrestande.
goeran
2017-01-29
Jan Nemecs Diamonds of the Night (Démanty noci) från 1964 är visuellt en väldigt kraftfull film med ett underbart svartvitt bildspråk. Men de surrealistiska och experimentella inslagen är lite påfrestande.
Tonti
2014-02-25
En koncentrerad och suggestiv bedrift med effektfull ljuddesign och desorienterande klipp. Riktigt bra.
Sznax
2013-02-08
Många starka delar men flertalet helt ointressanta också. De inledande scenerna i skogen är fantastiska och avsaknaden av dialog ger extra stämning. Mötet med kvinnan och när de får mat är också oerhört starkt. De tyska gubbarna är bara helt fel och ger ingenting förutom tristess. Hade gärna haft lite mer struktur i filmen, det blir några tidskast för många. Betyg 5.5
JimCarrey
2012-12-19
Vacker, obehaglig och välgjord
Suverän
2012-02-08
Otroligt tät och obehaglig. Och allt tjeckiskt från 1900-talet jag sett har Kafkas olycksaliga ande över sig, vilket är ett stort plus, men också väldigt intressant.
Gustavo99
2010-11-19
Tycker den är närmast genialisk.
madox
2010-07-28
Instämmer med Tjecken.
Czechflash
2009-05-05
Nja, lite för surrealistiskt och enformig för mig. Kunde ha blivit något och inledningen är bra med skogen och tankarna pojkarna hade. Men man kunde ha utvecklat det på ett annat, intressantare sätt.