2.8

Nattens eskader

Ung divisionschef under första världskriget blir allt mer deprimerad av att tvingas skicka unga, oerfarna flygare till deras död. Även vänskapen med en löjtnant påverkas till slut.

Originaltitel The Dawn Patrol
Alternativ titel Flight Commander
Regissör Howard Hawks
Manus John Monk Saunders, Dan Totheroh
Genre 30-tal, Krig, Drama, Action
Skådespelare Richard Barthelmess, Douglas Fairbanks Jr, Neil Hamilton, Frank McHugh, Clyde Cook, James Finlayson, Gardner James, William Janney, Edmund Breon

goeran
2018-12-15
Howard Hawks The Dawn Patrol från 1930, med Richard Barthelmess and Douglas Fairbanks Jr. i huvudrollerna, är helt okey även om jag är mera förtjust i nyinspelningen från 1938 med samma titel (med Edmund Goulding som regissör och med Errol Flynn och David Niven i huvudrollerna). 1930 är man just i övergången till ljudfilmen och det märks i vissa delar; skådespelarna är inte riktigt vana med hur de skall agera i en ljudfilm och ljudet är också lite dåligt. Men specialeffekterna är bra och vissa av dessa återanvändes tydligen i 1938 års film.
ekman
2008-06-17
En riktigt fin flygfilm som plockar upp de flesta klichéerna om första världskrigets flygare, och gör det på ett snyggt sätt. Skådisarna är kvar med ena foten i stumfilmstiden och spelar över ganska kraftigt, men det kan man enkelt överse med. Bra manus, bra scenografi och helt acceptabla flygstrider.