3.5

Nattens eskader

Nyinspelning av filmen med samma titel från 1930. Ung divisionschef under första världskriget blir allt mer deprimerad av att tvingas skicka unga, oerfarna flygare till deras död. Även vänskapen med en löjtnant påverkas till slut.

Originaltitel The Dawn Patrol
Regissör Edmund Goulding
Manus Seton I Miller, Dan Totheroh
Genre 30-tal, Krig, Drama
Skådespelare Errol Flynn, Basil Rathbone, David Niven, Donald Crisp, Melville Cooper, Barry Fitzgerald, Carl Esmond, Peter Willes, Michael Brooke, James Burke, Stuart Hall

Rele
2013-10-12
En bra krigsfilm. den innehåller kamratskap, liv med stress och pliktkänslor. Duktiga skådespelare. Jag ger en fyra.
Jormungandr
2013-03-22
Riktigt spännande och bra skildring om första världskrigets flygaress. bra skådespeleri och snyggt filmad. tar upp en hel del om det psykiska påfrestningarna för veteranerna och hur utsatta de egentligen är medan de glorifieras därhemma. klart bättre än nyinspelningen Aces High (som även den är sevärd)
goeran
2009-06-13
Överraskande bra film om kamratskap i krigstid; bra manus och mycket bra insatser från de medverkande skådespelarna. Förutom de två huvudrollsinnehavarna (Errol Flynn och David Niven) förtjänar också Basil Rathbone och Donald Crisp överbetyg. Bra musik och bra specialeffekter.
Bomkia
2006-08-21
Positiv överraskning. Riktigt bra manus (alltid gillat filmer där soldater gör "sin plikt"), bra skådespelare (Flynn, Rathbone, Niven (!)) och fantastiska specialeffekter. 4+