2.4

Nattens fånge

Sharon ger upp sin hedonistiska livsstil fylld av droger och sex och blir kristen fundamentalist. Men domedagen är nära...

Originaltitel The Rapture
Regissör Michael Tolkin
Manus Michael Tolkin
Genre 90-tal, Drama, Mysterium
Skådespelare Mimi Rogers, David Duchovny, Darwyn Carson, James LeGros, Patrick Bauchau, Will Patton, Kimberly Cullum
Filmnummer 19369

#54
2013-12-29
Vilken smörja.
jeremy_jones
2012-12-18
Äsch, jag höjer jag denna teologiska rysare (möjligen mot mitt bättre vetande) efter en natts fundering och menar nu att den är otroligt intressant - särskilt ur ett sekulärt perspektiv. Det är också sällan man stöter på filmer som är lika ambitiösa och udda som denna. Särskilt när filmen vid en första anblick är så simpel och fanatisk. (4/6)
jeremy_jones
2012-12-17
"Who forgives god?" Den här filmen är creepy. Hade den inte varit så ojämn, hade den nog varit riktigt bra, iallafall ur en diskussionssynpunkt (3/6)
NoWireHangers
2009-03-17
Märklig film. Rogers är lysande i rollen som en uttråkad kvinna som blir religiös så till den grad att det går över i galenskap. Hon klagar på att hennes liv innan omvändelsen var tomt och meningslöst och ägnar sin tid som frälst åt vad som kan tyckas ännu mer meningslöst - att gå omkring i öknen och vänta på uppryckelsen. Hennes dotter (lite klokare än hon själv?) ifrågasätter poängen med att vänta och blir självmordsbenägen. En bra illustration över det absurda i den kristna världsbilden där det här livet bara är en plågsam väntan på det som komma skall. I slutändan är det svårt att riktigt få grepp om var filmen står och vad den vill säga. Den är ojämn men intressant, och Rogers är som sagt lysande. Med viss tvekan en trea.
HerrArne
2008-08-12
Mimi Rogers är överraskande bra.
Sodastream
2004-05-19
Den fick en riktigt bra recension från Roger Ebert http://www.suntimes.com/ebert/ebert_reviews/1991/10/677663.html
Sodastream
2004-05-19
Intressant film både för kristna och icke-kristna. Mimi Rogers gör sin karriärs finaste rolltolkning. Filmen har en grymt chockerande scen som får en att tänka, och slutet inbjuder till diskussion. Ingen sedvanlig amerikansk sentimentalitet och socker här inte, Tolkin går hela vägen och ger samtidigt inga svar. Det är kul att gå in på imdb och läsa hur pass upprörda troende amerikaner är över den här filmen. Samtidigt som filmen lider av dåligt gjorda effekter och kanske liknar något som skulle sändas på natten på en bortglömd filmkanal så rekommenderar jag alla att se den här. Man kommer definitivt ihåg den efteråt.