Nattexpress

Förvecklingar uppstår när en brittisk agent försöker föra en tjeckisk vetenskapsman och hans dotter till London i samband med ockupationen av Prag strax innan andra världskrigets utbrott.

Originaltitel Night Train to Munich
Alternativ titel Night Train
Regissör Carol Reed
Manus Gordon Wellesley, Sidney Gilliat, Frank Launder
Genre Thriller, 40-tal
Skådespelare Basil Radford, Felix Aylmer, Margaret Lockwood, Rex Harrison, Paul Henreid, Naunton Wayne, James Harcourt, Raymond Huntley, Irene Handl, Kenneth Kent

C12
2017-08-11
Började lamt, men tog sig rejält på slutet.
KimEkberg
2016-10-11
tycker verkligen att det är fint med modellerna, och tycker inte att carol reed ska vara så missnöjd med dem, det borde snarare varit ännu mer, för det är ju det som är filmens kvalitet snarare än några realistiska anspråk, när den väl är inne på att tramsa bort förintelsen etc. en släktfilm med budapesthotellet.
myslas
2015-12-09
Inte en av Carol Reeds bästa filmer men har en viss charm trots att hela historien är rätt dum. Gilliat och Launder har skrivit in Chalmers och Caldicott från The Lady Vanishes i den här filmen också och det är de som är den stora underhållningen här. Det räcker till en svag trea.
2012-08-15
Charmig dumunderhållning. Historien saknar ju onekligen all form av trovärdighet, ta bara en sån sak som att det räcker att Rex Harrisons karaktär har varit tre år i Berlin för att han ska kunna tala tillräckligt bra tyska för att infiltrera SS, men allt sånt blir ju ganska kul, och Rex är ju väldigt skön i sin roll. Överhuvudtaget är det kul med de här filmerna som är inspelade under andra världskriget och som tar tillfället i akt att måla upp tyskarna som ett gäng clowner, fast roligast av allt är det kanske att återse Charters och Caldicott från En dam försvinner, den här gången med Mein Kampf som reselektyr. Ska man göra några jämförelser med den filmen så gillade jag nog denna aningen mer, framför har den här en högre lägstanivå, det är helt enkelt rakt igenom stabil och trevlig underhållning. Stark trea
TobiasRydén
2011-11-19
Overklig, men charmig och underhållande film inte minst tack vare en stor portion engelsk humor och en underbart laid-back Rex Harrison. Utmärkt matinéäventyr.
Filmgalning
2011-09-09
En produkt av sin tid som känns ganska trött idag.
Czechflash
2010-11-16
En bra blandning av agentfilm och brittisk humor, vilket är än mer imponerande då den gjordes mitt i andra världskriget. Men det blir inte mer än en trea, tyvärr.
goeran
2010-09-16
En roande och underhållande agentfilm med relativt nyanserade personporträtt (trots att filmen gjordes under brinnande krig). Bäst bland skådespelarna är Paul Henreid som den tyske agenten Karl Marsen och Rex Harrison som hans engelske motståndare Gus Bennett. Det är också trevligt att återse Basil Radford och Naunton Wayne i rollerna som Charters och Caldicott; exakt samma roller som de spelade i En dam försvinner. En annan väldigt underhållande birollsinnehavare är Irene Handl som energisk tysk stationsinspektör.
Scrite
2010-09-10
Killarna från "The Lady Vanishes" äger ju hela filmen.
MaraJade
2010-08-29