3.5

Nattlek

Om en mans krampaktiga försök att frigöra sig från minnesbilder av sin mor. Jan har vuxit upp i en dekadent överklassmiljö och under stark bundenhet till sin neurotiska mor. Nu återvänder han till sin barndomsmiljö, ett gammalt slott, tillsammans med sin fästmö i avsikt att efter bröllopet bosätta sig i slottet, som länge stått tomt.

Originaltitel Nattlek
Regissör Mai Zetterling
Manus Mai Zetterling, David Hughes
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Ingrid Thulin, Keve Hjelm, Jörgen Lindström, Lena Brundin, Naima Wifstrand, Monica Zetterlund, Lauritz Falk, Rune Lindström, Christian Bratt, Lissi Alandh, Axel Fritz, Willy Koblanck, Fylgia Zadig

Ful_fisk
2019-10-20
Inte lika bra som Zetterlings andra 60-tals-filmer då den snurrar in sig mer i stil och experiment istället för ett skarpt fokus, men ändock en riktigt häftig och fascinerande film. Lysande foto, givetvis, verkligen en unik svensk 60-tals-rulle! Men endast en trea i betyg, denna gång.
2017-09-15
Speciell film och jag var tvungen att se den en par gånger för att förstå vad budskapet är med film. Har nog inte riktigt förstått ännu, mer att här osar det dåliga relationer mellan mor och son!! Men jag gillar filmen...
andmoreagain
2016-05-03
Provokativ film av den alltid intressante Mai Zetterling. Såg den för en massa år sen på TV då jag svalde allt som var ifrån 60-talet och svenskt och hade den i minnet som en stark fyra. Såg om den nu och jag fick se en helt annan film, på både gott och ont. Det är snygga bildlösningar mellan dåtid och nutid men det finns en irriterande jobbig Fellini-touch som är uttråkande samtidigt som skådespelarna inte riktigt är i fas med filmens intentioner; Naima Wifstrand måtte ha haft det svårt... dock är filmen, tekniskt, mycket skickligt iscensatt och borde vara mer haussad. Vet inte om det är slump eller om det är jag som är naiv men en del av musiken skulle komma att användas i Clockwork Orange...
Korben_Dallas
2015-01-07
Jäkla insugande story asså om en pojkes svåra "kärlek" inför sin mor. Snygga relations porträtt med. Så jäkla kul också att se nån som verkligen kan hantera film-mediet på ett konstnärligt sätt trotts tidens begränsningar. Rullen gav mig riktigt olustiga känslor men lämnade mig ändå befriad. 5:a borde vara självklar tänker jag då, men de är den inte av nån olustig anledning. Kul med Monica Z i en biroll, ser ju fan rätt lik ut sin dubbelgångare i filmen Monica Z.
LaszloKovacs
2013-08-21
Rena fotomodellsparaden, Monica Z är en sötnos och Lena Brundin är kanon som Ingrid Thulin look-a-like... Men förutom brudarna slogs jag inte omkull av något mer. Keve fångar inte min uppmärksamhet. Kanske ska han vara ögongodis han också. Ingrid Thulin slår det naturligtvis gnistor om men det gör det ju i alla hennes filmer... Det blir en stark trea i betyg.
sunvalley
2012-08-23
Förväntade mig inte det här. På ett bra sätt. Alla referenser till Bunuel, Bergman eller europeisk konstfilm känns väldigt rimliga. Jag får aldrig känslan som jag fick när Malle gjorde en surrealistisk film, av en regissör som plötsligt försöker göra någonting denne inte behärskar. Allting, från den freudska tematiken till Thulin och Hjelm imponerande skådespeleri, fungerar jättebra tillsammans.
DrT
2012-07-15
Trög "psykoanalytisk" start, men sedan tar det sig och blir en riktigt bra film à la 60-talets europeiska konstfilm.
Taliah
2012-07-15
Gillar särskilt scenen där sonen tar på sin mammas ben och onanerar under täcket medan hon läser för honom ur Bibeln.
accatone
2012-03-27
Strålande foto och miljöer. Lyckas vara stiliserad utan att kännas bajsnödig och udda utan att kännas tvingad. Rekommenderas
alexi
2011-11-29
Skönt pervers! Ingrid Thulin är magnifik!