2.9

Nattmänniskan

Väldigt mörk film-noir där en polis blir brutalt mördad och en vansinnesjakt påbörjas. Det blir svårt för mördaren att gömma sig i en stad där alla i poliskåren är ute efter honom.

Originaltitel He Walked by Night
Alternativ titel The L.A. Investigator
Regissör Alfred L Werker
Manus Harry Essex, John C Higgins
Genre 40-tal, Kriminalare, Drama, Film-Noir, Thriller
Skådespelare Richard Basehart, Scott Brady, Roy Roberts, Whit Bissell, James Cardwell, Jack Webb

hsimpson
2019-06-30
Tunnlar, ficklampor, skuggor, polisjakt. Det är nästan skickligt att få det såhär ointressant med de premisserna. Tafflig regi, tråkiga karaktärer och en märklig berättarröst.
Tonti
2019-06-23
Habilt gjord och snyggt filmad, men saknar riktig nerv. Psykopaten är inte alltför intressant, och inramningen ger en viss präktig inriktning.
2015-01-05
En film-noir som överraskar mig redan inom de första minuterna med våldsamheter och som lyckas hålla uppe intresset hela vägen. Ett slut som är riktigt spännande, underhållande och snyggt. Filmen känns som en blandning mellan spelfilm och dokumentär och inte minst filmens berättarröst skapar denna känsla. Inledningsvis tänker jag att detta kommer vara riktigt störande men det fungerar faktiskt. Kanske p.g.a. det faktum att filmens historia är baserad på en verklig historia. Jag gillar detta. 3+
Lyndon
2013-03-18
Alton med Basehart i kloakerna är en lysande kombination. 3½
bubblo
2010-02-15
Slutet påminde en del om Den tredje mannen. Voice over - rösten gav känslan av B-exploatation-film.
Juanito
2009-12-19
"The work of the police, like that of woman, is never done"
tksoul
2009-10-17
En oengagerad historia som klarar 3:an genom klockrent noir-foto och de spännande slutminuterna.
ShejkNasrallah
2009-10-16
Suggestiv noir i robust och genommörkt foto. Hatt och hög midjeförings-katt-och-råtta-lek i ett dunkelt Los Angeles. 80 minuter matinènjutning som osar klass. Holla.
goeran
2009-10-14
Trevlig och underhållande film noir i halvdokumentär stil med snyggt foto. Filmen liknar i sin uppläggning rätt mycket Jules Dassins Storstad (The Naked City) som kom samma år.
Scrite
2009-10-14
Satte två först men ändrade mig, den var faktiskt en trea. Men berättarrösten kändes fel. Gillade Yxtars beskrivning.