3.1

Nattpermission

På ett amerikanskt krigsfartyg i Stilla havet under andra världskriget gör Roberts allt för att komma från fartyget ut i kriget, men får ingen hjälp av kaptenen som är ovillig att skriva under Roberts förflyttning.

Originaltitel Mister Roberts
Regissör John Ford, Mervyn LeRoy, Joshua Logan
Manus Frank S Nugent, Joshua Logan
Genre Komedi, Drama, Krig, 50-tal
Skådespelare Jack Lemmon, Henry Fonda, James Cagney, William Powell, Betsy Palmer, Ward Bond, Philip Carey, Nick Adams

BSBully
2016-04-02
Förbaskat charmig rulle med giganter som Lemon Cagney och Fonda, inte att förbise trots blandade betyg här. Lättsmält komedi.
2015-01-08
Det finaste med denna film är utan tvekan medverkan från herrarna Fonda, Cagney, Lemmon och Powell. De bjuder mig som tittare på olika slags skådespelande men allt väldigt tacksamt att ta emot. Dessa herrar ger filmen sin värme, humor och sevärdhet. I övrigt tycker jag filmen kändes aningen lång och inte med den mest spännande handlingen att ta del av. Fotot är dock inte så dumt. 3+
Astrojacob
2012-05-16
Trots bra acting med dunderkillarna Cagney, Fonda, Powell o Oscarsvinnande Lemmon blir det ganska matt och tröttsamt o på tok för långt. Visst, lite moral o konflikter men ganska töntigt. Cagney får inte ens använda nävarna för ovanlighetens skull. Knapp Trea.
Rune2000
2009-11-24
En ganska ordinär Hollywoodkomedi vars största förbehållning är de fyra stjärnorna som medverkar i filmen. Cagney och Powell har tyvärr inte så mycket att göra i filmen men det är kul att ha de ombord. Fonda och Lemmon gör bra prestationer men det räcker inte för att lyfta den tråkiga historien.
Bomkia
2007-01-06
Härlig komedi med fantastiska skådespelare. Särskilt roligt att se gamlingen William Powell mot slutet av sin karriär. 4a.
Albion
2006-09-28
Ja det är skönt när man får lätta ankar... Problemet är denna film inte riktigt lättar någon gång. Det är lite småkul och trevligt ibland men inte mycket att hänga i granen egentligen. Henry Fonda spelar en gedigen helyllegrabb som dock förlorar sig i mindre trovärdig sentimentalitet emellanåt. Tycker ändå att han och James Cagney är behållningen medan Jack Lemmon gör en av sina åtskilliga pajasroller som jag retar mig på så gott som varje gång. Betyget blir en svag 3:a, 3-
Czechflash
2006-05-16
Skådespeleriet av de fyra stora i filmen (Fonda, Cagney, Lemmon och Powell) är i princip perfekt och man bjuds på olika typer av skådespeleri och karaktärer. Filmen har en del utdragna scener och känns lite för lång, men det är en varm film med bra humor och fint foto. Ligger på en stark trea eller svag fyra.
NHL
2006-05-16
Riktigt bra skådespeleri höjer filmen ett snäpp. Fint cinemascope foto. James Cagney äger i den här. Han är strålande. Mycket dialog och ibland får man nästan en känsla av att det är en teater/pjäs.
MaraJade
2005-11-04
Jack Lemmon och Henry Fonda är lysande i denna härliga krigskomedi.
caffeineaddict
2004-06-29
Bra skådespelare och väldigt rolig vid tillfälle, men inte så rörande och dramatisk som den gärna vill tro att den är. Klart sevärd ändå, en stark trea.