3.8

Nattvardsgästerna

En vilsen fiskare blir sänd till den lokala byprästen av sin fru för att söka vederkvickelse. Men prästen i fråga kämpar själv för att återfå sin alltmer försvinnande tro ...

Originaltitel Nattvardsgästerna
Alternativ titel Winter Light
Regissör Ingmar Bergman
Manus Ingmar Bergman
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Max von Sydow, Gunnel Lindblom, Gunnar Björnstrand, Ingrid Thulin, Allan Edwall, Eddie Axberg, Kolbjörn Knudsen, Olof Thunberg, Tor Borong, Elsa Ebbesen, Stefan Larsson, Ingmari Hjort

Skapad 2019-11-13 av Stygga-Vargen
Ingmar Bergman är onekligen en av Sveriges största regissörer genom tiderna men i skrivande stund har jag tyvärr inte sett särskilt många av hans filmer. Jag såg Fanny och Alexander när den gi...   Läs mer »

RustyFilm
2021-09-20
Har tagit mig igenom drygt tio Bergmanfilmer (genom åren) och det ska bli fler. Det här är nog den som jag innan titten våndats mest för (hitintills), det här är inget som normalt platsar i min film bag. Jag är förvånad. När filmen är över kan jag notera att jag såg filmen utan paus eller ens tryckte på speltidsknappen. Detta måste väl vara ett gott betyg till Bergman och till mig också. En annan betygshöjare är Allan Edwall och hans tolkning av kyrkvaktmästaren. Ett kammarspel om ångest och existentiella frågeställningar (en helt dialogdriven film Sven Nykvist behöver inte jobba ihjäl sig) är det. Alltså, överraskad men oberörd.
2020-12-02
Jo, men den här är helt okej...
StureStenhög
2020-04-25
Av alla Bergman-filmer som jag har sett, så är det här nog den som är allra mest Bergman. Gudstvivel och döden, vad mer finns det att fundera kring? Jag uppskattar verkligen miljöerna och stämningen, det är något med en liten kyrkoförsamling på landsbygden i 60-talets Sverige som både känns främmande och välbekant på samma gång. Bra dialog, och bra skådespeleri från samtliga, men det kunde man väl nästan ta för givet. Jag kan dock tycka att det är lite tunt på innehåll jämfört med när Bergman är som bäst. Den här hamnar någonstans i mittenskiktet. Han har varit intressantare och han har varit ointressantare. Han har varit roligare och han har varit tråkigare
goeran
2018-11-18
Nattvardsgästerna är en film som det är värt att se om mer än en gång. Gunnar Björnstrand och Ingrid Thulin är fantastiskt bra (liksom givetvis fotot).
paninaro
2018-10-10
Gud svarar inte och människorna är utelämnade till varandra. De kan dock inte nå fram till varandra hur mycket de än talar eller talar om att tala med varandra. De förefaller därför dömda till livstid i sina egna mentala fängelser. Sorg, existentiell ångest, suicid, karga snötäckta vinterlandskap. När prästen i ett ögonblick försöker öppna sitt inre för lärarinnan så dundrar ett tåg förbi och kontaktförsöket dör ut i oljudet. Gunnar Björnstrand är fantastisk som krasslig, tvivlande och ångestfylld präst, vad jag förstår ska den gode Bergman ha gått ganska långt i syfte att lura i honom att han var sjuk på riktigt. Allan Edwall gör en fin roll. Stark fyra!
C12
2018-02-06
En präst som inte tror. Jaha, minsann
2016-07-25
Av de få Bergman-filmer jag plöjt igenom i skrivande stund är detta favoriten! Välspelat och välregisserat! Filmen är väldigt intressant på sina ställen!
husberg
2016-07-02
I Frostnäs församling härskar förgängligheten; i ett tidigt 60-talsfolkhem där materiella förströelser & distraktioner synligen så gott som fullständigt saknas så tyr sig människorna till varandra (på förekommen anledning, i och med att Gud har sjappat & inte svarar på anrop), men även det utmynnar förstås i bitter besvikelse. Man får knäppa händerna i bön & låtsas som intet.
BSBully
2016-06-07
Nä den här va ingen höjdare..
krumelurdjur
2015-08-04
Prästen har gjort ett fruktansvärt misstag, han har ätit upp Jesus lekamen! En sån blunder. Nåväl, han är väluppfostrad, men villrådig! Har Gud svikit honom, IGEN? Hans predikan är en riktig rockshow, och det var väldigt kontroversiellt på den här tiden. Den här filmen delade minsann Sverige i två läger då den kom. Idag kan man skratta åt det, men så var det. Helt klart en femma.