3.3

Naturens hämnd

En film om sambandet mellan natur och människa, om den manipulativa naturuppfattningen som tar sig uttryck i människans tro att hon är naturens herre. Stefan Jarl och fotografen Per Källberg gav sig ut på en resa genom Sverige och fann att vårt land i skydd av myten om det färdigbyggda välfärdslandet förvandlats till ett "kemisamhälle", ett förgiftat land med en folklig oro för vad människan håller på att ställa till med.

Originaltitel Naturens hämnd
Alternativ titel Nature's Revenge
Regissör Stefan Jarl
Manus Stefan Jarl
Genre Dokumentär, 80-tal

Devils_Arcade
2012-09-01
Budskapet når fram, helt klart. Jag ger Naturens Hämnd en väldigt stark trea.
Snah
2012-08-22
Något överdriven, Stefan!
Noseman2005
2012-08-15
Som en föraning till vad som komma skulle med 'Underkastelsen'. Bra och oroväckande. Lite naivt och man kan ifrågasätta experimentet med fåren, men ändå...
Ola_Schubert
2009-07-28
Tja, minns denna som ganska seg. En svag trea i väntan på omtitt

2009-06-29
För daterad för att vara intressant. Det torra bondesnacket om gödning tar upp för stor plats. Fantasilöst tekniskt sett dessutom.
CHNE
2008-03-22
Sällskapsspelet "Rappa kalja" förklaring till denna film: Rofylld natur.Skog i solljus.Betande rådjur.Fors.Skogsdunge i motljus.En insjö där en and simmar fram med sinna ungar.Rådjur.
Necross
2008-02-20
Men från -83. Vore ju kul att veta hur det har utvecklat sig.
HerrArne
2007-07-12
Även om Stefan Jarl ibland är ute på vidskeplighetens tassemarker är detta en kraftfull appell för en naturligare livsstil.
hanna123
2007-03-15
Hm, tyckte faktiskt inte att den var så fantastisk. Fanns endel onödigt med som berättelsen om den afrikanske bonden. Musiken störde mig också ibland. Mycket av det var ju verkligen hemskt att se och med tanke på när den kom måste den varit väldigt viktig då. Nu känns det som om det finns bättre filmer att se på ungefär samma tema.
DanielMott
2006-06-14