Navigatören

Synske Griffin försöker rädda befolkningen i en nyzeeländsk 1300-talsbyn undan pesten genom att föra dem till en övergiven gruva. De tar sig fram i mörkret tills de kommer på ut på andra sidan tunneln - i nutiden!

Originaltitel The Navigator: A Medieval Odyssey
Regissör Vincent Ward
Manus Geoff Chapple, Kely Lyons
Genre 80-tal, Fantasy, Äventyr
Skådespelare Bruce Lyons, Chris Haywood, Hamish McFarlane, Marshall Napier, Noel Appleby

Astrojacob
2017-06-05
Skruvad och otextat svår att höra grymma dialekter men fascinerande tema trots en del banala scener. Knapp Trea. De svartvita delarna överlägset vackrast.
Fäktaren
2012-02-06
mmm, enligt 101 sci-fi filmer du måste se så är detta en av dem men jag kan faktsitk inte förstå varför den får vara med på den listan. Jag har rätt ofta rekomenderat filmer som "sevärda" även om jag satt ett lågt betyg som en tvåa men denna tycker jag ni kan skippa.
Galivan
2009-11-22
Jag får erkänna att jag blev lite otålig, och det hela kändes som en konstig lek...men det är ingen komedi. Fotot och den visuella stilen är fantastisk, påminde lite om 20-tals film typ Murnau, väldigt expressivt, och musiken är mycket bra. Det här kräver eftertanke. Extremt speciellt, men kanske för mycket tyngdpunkt på allegori och symbolik, vilket gör handlingen lite för konstig.
hairofthedog
2008-03-04
lite svår att ta på allvar