3.2

Nazister inför rätta

En dramadokumentär i tre delar om krigsförbrytarrättegången i Nürnberg som fokuserar på tre av de tilltalade; Albert Speer, Hermann Göring och Rudolf Hess.

Originaltitel Nuremberg: Nazis on Trial
Regissör Paul Bradshaw, Nigel Paterson
Manus Paul Bradshaw, Nigel Paterson
Genre 2000-tal, Dokumentär, Drama
Skådespelare Ben Cross, Nathaniel Parker, Robert Pugh, Adam Godley, Colin Stinton, Anthony Valentine, Richard Durden, Tim Woodward, Julian Wadham, Paul Hickey, Rupert Vansittart, Stuart Bunce, Colin Starkey, Paul Brennen, Stuart Milligan, Matthew Macfadyen (röst)

Snah
2017-08-28
Rätt välgjord dramadokumentär. Har läst och sett mycket medialt om herrarna som avhandlas. Tänkte först kritisera avsnittet om Speer rejält med tanke på hur positivt han beskrivs, men de slängde ju in en brasklapp i slutet om att fakta framkommit senare som visar att han visste mycket mer än vad han sa vid Nürnbergrättegångarna. För den som är intresserad påpekar de det makabra i att Sauckel, Speers underordnade, döms till döden medan han får fängelse. Speer var fullt medveten om hur slavarbetarna (ffa ryska krigsfångar) behandlades, dvs att de fick arbeta ihjäl sig. Det finns en dokumentär som jag inte minns namnet på nu, i vilken Speers barn (eller barnbarn?) gräver i hans förflutna. De besöker bla platsen där Hitlers bunker låg och studerar ritningarna till byggnaden. Speer påstår ju sig ha tänkt döda Hitler våren 1945 genom att släppa ner giftgas i en ventilationstrumma, men han sa att intaget för ventilationen hade flyttats när han skulle göra det. Ritningarna och annat visar att det aldrig funnits någon ventilationstrumma där Speer - Nazitysklands "riksarkitekt" - påstår att det fanns det. Att Speer ljög för att inte bli avrättat är uppenbart. En slug liten jävel! Däremot är det helt sant att han vägrade utföra Hitlers order om den brända jordens taktik i slutskedet av kriget.
MaraJade
2010-06-11
En välgjord och intressant dokumentär. Ben Cross, Nathaniel Parker och Robert Pugh är allesammans mycket bra i huvudrollerna som Rudolf Hess, Albert Speer och Hermann Goering. Men dokumentärserien har en stor brist vilket förstörde tittandet en aning, alla "tyskar" pratar engelska, de har inte ens en tysk brytning och det förstör verkligen helhetsintrycket en aning.
Ola_Schubert
2009-11-13
Jag väljer först att kommentera varje del av denna dokumentär då den är uppdelad på de tre åtalede krigsförbrytarna. Speer: Trots att jag läst en hel del om honom så visade denna film, mycket tydligt på två saker: Ett: Speers motiv, vad gäller erkännande var antingen äkta eller skickligt manipulerande. Två: Under alla omständigheter så var detta, vilket alternativ man än väljer av de två ovanstående, ett bevis på hans intelligens. En svag fyra för denna del, pga av renodligen vad gäller frågan om speers motiv Göring: I motsats till vad gäller Speer och Hess i Nürnbergrättegången så har jag inte läst eller sett mycket. I denna film framställs han, enligt min mening som smartare än han var. Istället så var det den amerikanska åklagaren som var oduglig. Dock, intressant, men föga förvånande, att Göring hänvisade till de allierades eget beteende. Hade han haft förstånd att göra detta mer systematiskt, vilket han iof var för dum för att göra, så hade han tjänat, propagandamässigt på detta, även om det, naturligtvis, inte hade påverkat domen. Men filmen gav, tots detta inte speciellt mycket kött på benen. En svag trea i betyg för denna del. Framställningen av Hess var verkligen överraskande intressant. Främst för att det hela koncentrerades på Hess´mentala hälsa. Vad gäller Rorschachtesten så är det verkligen imponerande. Och det spelar ingen roll om man försöker bluffa, det säger ändå något. Lika så var inblicken i de förhör, som britterna höll med Hess i England ,intressant. Kontentan är att man, genom denna film, får en god inblick i den mentalt paranoida ideologi, som nationalsocialismen utgör, och dess konsekvensker, både i praktiken men även mentalt, när den dras till sin yttersta konsekvens. En svag fyra i betyg för detta avsnitt. Det sammanlagda för denna dokumentär blir överraskande högt, med tanke på att jag tidigare sett och läst en hel del om Hess och Speer. En mycket stark trea för en dokumentär som, förutom det som skrivits i de ovanstående kommentarerna, erbjuder en genomsnittligt skådespeleri och uppbyggnad.
goeran
2007-03-18
En ganska hygglig dramadokumentär.