Ned Kelly

Filmen baserar sig på novellen "Our Sunshine" om Australiens mest kända bandit. Mellan åren 1878-1880 gäckade han och hans gäng den australiska polisen i nordöstra Victoria, medan lokalbefolkningen hyllade honom som en hjälte.

Originaltitel Ned Kelly
Regissör Gregor Jordan
Manus John Michael McDonagh
Genre Action, Kriminalare, Romantik, Äventyr, Western, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Heath Ledger, Orlando Bloom, Geoffrey Rush, Naomi Watts, Joel Edgerton, Laurence Kinlan, Philip Barantini, Kerry Condon, Kris McQuade, Emily Browning, Kiri Paramore, Rachel Griffiths, Geoff Morrell, Charles 'Bud' Tingwell, Saskia Burmeister, Peter Phelps

-_Louise_-
2010-01-13
Måste bli en trea, lagom fängslande för att glo på en stund men inte tillräckligt intressant för att verkligen fastna. Heath Ledger var ett geni och han fattas oss. Skönt att för en gångs skull få se Orlando Bloom som en ganska lugn karaktär, och inte helt hysterisk a la Will Turner.
Hypostas
2009-12-12
Som sagt: "The Kelly Gang arrived in Glenrowan on 27 June forcibly taking about seventy hostages at the Glenrowan Inn."
Hypostas
2009-12-12
Underhållande, men trovärdigheten (framförallt vad gäller skådespeleriet) är inte så hög. Ytterst svag trea.
tobbeschiebe
2009-11-15
En stark trea, snudd på fyra.
slitenskiten
2009-11-01
Australiensisk western... mycket underhållande och bra soundtrack, regi och skådespel! Genuin matinéunderhållning!
Taandborste
2009-07-08
Bättre än vad jag trodde
Smultronsylt
2009-02-25
Seeeeeeg som kola. Velade mellan 2:a och 3:a, så det blir en stark 2:a. ;)
Hasselnöt
2009-02-22
En stark trea, en film som är intressant, ur flera synvinklar. Alla vackra filmscener på djur...de scenerna var både bra och dåliga. Fotot på den australiska vildmarken med dess djur var otroligt vackert, men stannade upp filmen så att den blev seg. Porträtten av Ned kelly och hans anhang kändes verkligt, men...man såg (insåg) ändå inte vilken retoriker han var eller också är det inte "ilskan mot de som bstämmer" som man inte förstår makten av...
testify
2008-10-05
den är väldigt bra tycker jag, men de kunde fått till slutet lite mer effektfullt tror jag. Ned kelly var en väldigt spännande kille, märker man när man läser mer om han. Dom har hoppat över en del grejer i filmen som är intressanta.
beatrs_
2008-09-06
Jag vet inte riktigt vad jag ska ge den men den får nog en 4:a så länge :)