Nell

Läkaren Jerome Lovell i en liten amerikansk stad skall undersöka liket av en enstörig kvinna, och upptäcker att hon har en dotter som levt helt isolerad med henne. Modern var förlamad i ena kroppshalvan på grund av hjärnblödningar, och kunde inte tala ordentligt. Därför har Nell utvecklat ett helt eget språk. Nu är frågan hur man skall lyckas beskydda Nell från pressen och intagning på ett sterilt sjukhus och kraftig medicinering, vilket skulle ödelägga hennes personlighet.

Originaltitel Nell
Regissör Michael Apted
Manus William Nicholson, Mark Handley
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Jodie Foster, Liam Neeson, Natasha Richardson, Richard Libertini, Nick Searcy, Robin Mullins, Jeremy Davies

mahasarakam
2017-09-17
En udda och fängslande film. Jodie Foster är fenomenal i huvudrollen.
Jamesa
2017-06-01
Minns att Foster var bra, men blev annars lite besviken på den ti´n. Inte riktigt så bra som jag hade tänkt mig då. Behöver se om den, men tills vidare får den tåla sig med en 2:a.
2016-12-10
Jodie Fosters insats lyfter betyget till en 4:a. Utan henne hade filmen blivit betydligt sämre.
2015-08-24
Idén var jättebra, men var fanns dramatiken och spänningen? Snyggt drama som räddas av Fosters prestation som är riktigt bra. Tyvärr är det presenterat i en box drypande av slisk som gör att även den mest gråtmilde kan se den utan att tappa greppet.
2014-12-02
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta? Det är en spännande idè men det känns som att det finns frågetecken och oklarheter i historien och om människorna i den. När det gäller Fosters oscarnominerade insats som Nell så spelar hon fantastiskt men är det egentligen någon som glömmer att Foster "spelar" Nell under filmens gång. 2+
Tatty
2014-07-18
Riktig bra och annorlunda film. Rätt så intressant ända från början till slutet. Jodie Foster gör rollen jätte bra.
WillyV
2013-08-25
Välspelat, vackert estetiskt och rätt så snällt alltihop. Plus en massa näckande. Foster är grymt bra och hela skillnaden mellan 2:an och 3:an.
Ghostdancer
2012-10-12
"Everybody knows you never go full retard". - Kirk Lazarus, Tropic Thunder
sirkurt
2012-08-03
Det finns egentligen inte så mycket att säga om filmen, en annorlunda historia som berättas på standardvis, ganska förutsägbart. Stundtals är det lite segt men Jodie Foster är mycket bra och trovärdig i en svår roll vilket gör att filmen fungerar.
Kafferepet
2011-11-08
Väldigt dramatiskt och konstlat. Jag får skämssjuka av det här. Teater på film är aldrig bra.